Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av mati
KalleH skrev:Jag tror det är meningen att det ska lysa konstant i fotbrunnarna.
Det här hittade jag i instruktionsboken (texten är samma för V60 och V70):

Instegsbelysning
Instegsbelysningen (och kupébelysningen)
tänds respektive släcks när en sidodörr öppnas eller stängs.

Stämningsljus
När den vanliga kupébelysningen har slocknat
och motorn går lyser några lysdioder, bl. a. en
i takbelysningen för att ge ett svagt ljus och
förhöja stämningen under färd. Denna belysning slocknar en liten stund efter den vanliga
kupébelysningen när bilen låses.

Kan det va det du menar? ^^
V9097 skrev:Tack alla för er input, många bra synpunkter :)
mati skrev:- Priset. En ny V70 är sanslöst dyr tycker jag. Mycket pengar för den bil man får.
Här håller jag inte med, och det är därför jag överväger köp. Några tusenlappar över 300 tycker jag inte är mycket för en stor femcylindrig dieseldriven bil med skinnklädsel, nivåreglering, dualxenon, backvarning, bränslevärmare med tidur, sommar och vinterdäck på alu, 40/20/40 baksäte, mellanbra ljudanläggning, regnsensor, sportchassie (nåja), City safety, elvärmt baksäte etc etc.
Tror knappt man får motsvarande Superb eller Passat för dom pengarna, en trång 3-serie med knattrig fyra kostar minst 30 papp till.
mati skrev:Värdeminskningen efter två år var i mitt fall närmare 50%
Det var intressant och skrämmande. I min kalkyl har jag räknat med 50% på tre år, inte två år. Jag kör 2500 mil /år
mati skrev:jag har precis bytt bort min två år gamla V70 pga allt krångel jag hade med den
Det här var också värdefull info. Hur upplever du bemötande hos handlaren, och har du fått krånlget åtgärdat på garanti?
Utrustning och stora motorer faller extremt mycket, så om man specar en T6 med _mycket_ utrustning faller den utan problem 50% på två år. Samma med höga miltal. Mati får väl berätta sin spec och hur många mil :)
Användarvisningsbild
av SvenB
Spoiler »
Det jag ville med mitt inlägg var att man inte skall "dissa" en bil bara för att den är ny. Som jagt skrev så har jag köpt ungefär 2/3 av mina Volvo nya. De övriga var "ettårsbilar" som uppfyllde mina önskemål. Nu har TS hittat en ny bil enligt hans önskemål, varför skall man avråda honom ett köp bara för att bilen är ny, huvudsaken är väl att det är en bil han vill ha? Sedan kan jag säga att jag inte bytt bil speciellt ofta, ungefär var 3:e år. Men jag har haft fler bilar samtidigt under mitt yrkesverksamma liv. Men denna bil som jag har nu kommer jag nog behålla längre eftersom Volvo inte har någon bra ersättare för V 50.
KKR skrev: Nu har TS hittat en ny bil enligt hans önskemål, varför skall man avråda honom ett köp bara för att bilen är ny, huvudsaken är väl att det är en bil han vill ha?
Håller med dig fullständigt där och känner man att det är rätt bil är det bara att slå till, absolut :D
Men som rubriken lyder så verkar han vilja ha lite mer för- och nackdelar innan han fattar beslut och det försökte jag ge honom efter bästa förmåga :roll:

Har även kollat i mitt nuvarande åk och där är sittbrunnen helt svart vid färd. Personligen skulle jag nog också störa mig på upplyst sittbrunn ifall jag körde längre sträckor i mörkret.
av mati
dissonans skrev:Utrustning och stora motorer faller extremt mycket, så om man specar en T6 med _mycket_ utrustning faller den utan problem 50% på två år. Samma med höga miltal. Mati får väl berätta sin spec och hur många mil :)
Min bil hade gått 5500 mil när jag sålde den för en månad sedan. Det var en V70 DRIVe 1,6D Momentum MY11. Enda extrautrustning var ABL-strålkastare och keyless. Alltså varken stor motor eller mycket utrustning.
Jag köpte bilen helt ny och betalade nånting drygt 310k för den. Nu skulle jag få 160k i inbyte. Jag tjatade som fan och till sist fick jag 168k för den. Bilen hade inte en skråma, inga stenskott eller bucklor och den kom med komplett ifylld sevicebok, alla servicar hade genomförts på bilia. Visserligen var de medvetna om att det tydligen var ett måndagsexemplar med tanke på allt strul jag hade med den. Dock såldes den vidare för betydigt mer såklart.
Snacka om värdeminskning.
av gsson
mati skrev:
dissonans skrev:Utrustning och stora motorer faller extremt mycket, så om man specar en T6 med _mycket_ utrustning faller den utan problem 50% på två år. Samma med höga miltal. Mati får väl berätta sin spec och hur många mil :)
Min bil hade gått 5500 mil när jag sålde den för en månad sedan. Det var en V70 DRIVe 1,6D Momentum MY11. Enda extrautrustning var ABL-strålkastare och keyless. Alltså varken stor motor eller mycket utrustning.
Jag köpte bilen helt ny och betalade nånting drygt 310k för den. Nu skulle jag få 160k i inbyte. Jag tjatade som fan och till sist fick jag 168k för den. Bilen hade inte en skråma, inga stenskott eller bucklor och den kom med komplett ifylld sevicebok, alla servicar hade genomförts på bilia. Visserligen var de medvetna om att det tydligen var ett måndagsexemplar med tanke på allt strul jag hade med den. Dock såldes den vidare för betydigt mer såklart.
Snacka om värdeminskning.
Har samma minskning på min. V70 DRIVe 1,6D Momentum MY11, teknikpaket och hgv-paket 2, tidur. Värde 344k, jag betalade mindre än så dock. Värdet nu ca 165k. Bilfan har gått 3900 mil. Så Drive:n verkar vara ett sorgebarn för ägarna... :\ Synd på en grym bil annars.
av gsson
dissonans skrev:Intressant att de tidiga drive-modellerna har fallit så mycket i pris, ska jag vara ärlig trodde jag faktiskt inte att de listade över 300 000 i Momentum-utförande.
De har gått upp ca 3000-5000:- om man specar samma som jag gjorde för 2½ år sen. Tidur har gått upp i pris. Så de ligger på samma prisnivå, nu som då...
gsson skrev:
dissonans skrev:Intressant att de tidiga drive-modellerna har fallit så mycket i pris, ska jag vara ärlig trodde jag faktiskt inte att de listade över 300 000 i Momentum-utförande.
De har gått upp ca 3000-5000:- om man specar samma som jag gjorde för 2½ år sen. Tidur har gått upp i pris. Så de ligger på samma prisnivå, nu som då...
Fast står det väl utrustade XC70 D4 AWD i hallarna för 329' så känns 300' för en drivE som en given sjunkbomb i pris.
av gsson
sweborn skrev:
Fast står det väl utrustade XC70 D4 AWD i hallarna för 329' så känns 300' för en drivE som en given sjunkbomb i pris.
Inte i mitten av 2010 vad jag kan minnas. Vet att de hade Drive på Drive:n då iaf. De hade sänkt den en hel då. För övrigt så höll den värdet riktigt bra första året, sen gick det åt helvete. Kan ju bero på efterfrågan/världskris/bilarna började rasa. You name it!

Edit: Aha! Nu fattar jag vad du menar. Jo, skulle aldrig valt en Drive om XC70 D4 AWD fanns för ungefär samma peng. Dock vette faan om jag valt en Volvo igen med facit i hand. Dock är det åf:s fel till mångt om mycket. Men, men. Läropengar kallas det...
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 9

vinterhjul Fälgen "Ja" men det[…]

V90 läggs ner.

Nu ska man ju ge sig på att skatta hybrider […]

Ardic 612D

Hej, jag har en Ardic 612 D dieselvärmare som[…]