Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av olgaus1993
Tjena!:)

Har 2 st t5 bilar hemma som är sjukt fula i karossen, men dom är fullt körbara båda (ena gick egenom besiktningen iförregår) Frågan är kan jag slänga i en t5 motor i min 850 glt -92:a? Läste att bromasarna inte är exakt samma men de är ju bara flytta över. Allt som behövs kan jag ju bara flytta över till min glt men frågan är går det regga om den till turbo?

Mvh OlgA
Användarvisningsbild
av kebabpizza
Finns inget enkelt svar, men...

http://www.sfro.com/index.php/avgasregler-mm

Om bilen är reggad före 1 jan 1993 kan det gå, men gränserna för effekt & vrid ställer till det för att sista modellen som Volvo lämnade ut dessa värden för var 940.
Och då gäller istället en generell regel max ökning 20% på effekt & 10% på vrid (jämfört med originalmotorn).
Eller max 15kW/100kg tjänstevikt om du går vägen via ombyggt fordon, men då måste du ta kontakt med SFRO.
Användarvisningsbild
av olgaus1993
Tack för svaret! Har mejlat dom och fick svaret
Det är möjligt att byta motor i en bil tagen i bruk före 1/1 -93. Motor måste komma från en svenskregad bil, ha katalysaror original sprut. Bilen behöver inte SFRO-besiktas.
så vad behöver jag göra nu för att få den registrerad med turbo motorn?:)
Användarvisningsbild
av Lucif3r
I så fall ska det bara vara att hinka över motorn med allt vad det innebär. Dvs, avgasrening, vevhusvent, orginal turbo, orginal... allt...
Sen ska det bara vara att skriva ut ett intyg (sök lite ang. T5 i 740 så kan du hitta intyg till en sån, så du vet hur dom bör se ut), få en verkstad att slänga ett öga på motorn och skriva under för att bekräfta att allt är orginal.

Och slutligen åka in och regga skiten :)
av *pettson*
Eller bara sälja av det man har, ta pengarna köpa en färdig t5 i vettigt skick och slippa lägga varesej tid, pengar eller mental kapacitet på att göra något som egentligen redan finns?
Användarvisningsbild
av olgaus1993
Lucif3r skrev:I så fall ska det bara vara att hinka över motorn med allt vad det innebär. Dvs, avgasrening, vevhusvent, orginal turbo, orginal... allt...
Sen ska det bara vara att skriva ut ett intyg (sök lite ang. T5 i 740 så kan du hitta intyg till en sån, så du vet hur dom bör se ut), få en verkstad att slänga ett öga på motorn och skriva under för att bekräfta att allt är orginal.

Och slutligen åka in och regga skiten :)
Kanske är dum i huvet, men hitta inget sånt intyg. Har letat 1 timme nu. Har du någon länk på hur de ser ut?:)

BTW båda t5orna jag har är Automat så passar GLT växellådan och koppling på en t5:a?
Användarvisningsbild
av Lucif3r
*pettson* skrev:Sant.. men söker man utmaningar och glädje så finns det ju annat man kan göra inom skruvandet.

Mjae, det är väl ändå väldigt induviduellt vad man tycker är 'värt att lägga ner jobb' på.
Om jag hade en bil med sugmotor t ex, som var väldigt fin (som min gamla 945a) hade jag inte tvekat att hinka ner en turbo motor istället för att sälja och köpa ny (nu blev det ju dock som så att den bilen såldes iaf då jag inte hade någon nytta av den och tappade intresset :roll: )

Iaf, här finns ett ex. på intyg: http://t5rwdclub.forum24.se/t5rwdclub-about68.html
av *pettson*
Visst är det individuellt. Men fina t5:or finns att få tag i med mycket dåliga maskiner för en spottstyver. Ett gyllene tillfälle att hinka in sin maskin och göra den personlig för småpengar.
Visa din semesterbil(d)

När det inte är någon semester inp[…]

Jag handlar mest på www.trodo.se numera. D&a[…]

Från en lekman: Går inte bromsar p&[…]

Injektorer

Jo drar iväg allt som allt 2500-3000:- till x[…]