Här kan ni medlemmar presentera era bilar med bilder, information etc. Skriv gärna era projekt ni håller på med också! Max en tråd per bil!

Moderator: Moderatorer

SA4AQS skrev:OBD kontakt kom med Motronic 4.4 så det är de du har och om du ändå är osäker så kan du kolla Bocsh numret på boxen som sitter vid A stolpen på höger sida nere mot golvet.
Jag har ingen temp. sensor i bakkant av motorn, iaf inte vad jag kunde se eller känna
Därimot sitter det två Lambdasonder på katten - så där gick väl domen för att jag har 4.4?
Börjar med att blandtanka, kommer inte komma undan på det ekonomiska planet med en helkonvertering, misstänker att det blir dyrare :roll:

Var en vänlig själ som la en isskrapa i min bil, rätt märke också 8)
Bild
SA4AQS skrev:Är du hyfsad på elektronik kan du ju bygga en egen om du frågar kanske han kan fixa allt åt dig färdig eller i byggsats.
http://www.esstronic.com/eprojects/etha ... /index.htm
Kan väl löda ihop två kablar och på sin höjd avläsa ett hyfsat enkelt kopplingsschema, men där tar det stopp :|
Men, ska maila och höra vad han har! :)
Idag försökte jag luska i elsystemet, kopplade in extraljusknappen på det vita kontaktstycket som hängde löst bredvid ljusvredet!
Säkringsplats 18 var tom, där slängde jag i en 15A säkring, då fick kontakten som hängde löst nere mellan luftburk och generator ström...
Den hade ström hela tiden som helljuset var på, oavsett extraljusknappens position :roll:
Så, jag gav upp det och drog in två kablar i kupén! :P

Har satt fast 3st ballaster där fram och dragit alla kablar - det som återstår är att få dit 2 till, koppla in allt innanför grillen och få kopplat knapparna i kupén!

Slängde lite färg på extraljusfästet också :roll:
Bild
Tillverkat ett parallellstag + stabiliseringsstag :)
Bild

LED lyser bra även i dagsljus bakom frusna lyktor :)
Bild

Och här står han och fryser :(
Bild

Bild

Har ett sjukt irriterande el-problem...
När jag slog på extraljusen första gången idag, så lös EN lampa...
Efter att jag tagit ut alla reflektorer och filat så dom inte satt så tight, satt eltejp på alla kablar och sett till så det var snöfritt, så lös alla, trodde jag :D
När jag bländar av och tänder igen så blir det en blandad kompott, ibland lyser 3, eller kanske 4, och ibland 5...oftast bara 4 [hit]
Vet inte om detta är det såkallade automatiska avbländningssystemet som sitter på nyare bilar, där den följer bilarna... [lol]
När alla 5 lös, så vart det bra krut iaf! [banana]
Bild

Bild

Lite led i dessa också :D
Bild

Det var det, nästa vecka är det framvagnsinställning och besiktning - sen är det dags att fara fram på vägarna! [banana]
Sitter det två lambdasonder så har du Motronic 4.4, vilket medför att du bara har en tempgivare som sitter i termostathuset.

Att xenonet tänder lite som det vill kan bero på dålig jord eller budgetballaster. Hur har du kopplat med reläer? Ett relä per lampa? Hur kraftig kabel till plus och jord? Själv körde jag med 6mm2 kabel till både plus och jord per lampa på min 965:a.

//David
Nybbe_gefle skrev:Sitter det två lambdasonder så har du Motronic 4.4, vilket medför att du bara har en tempgivare som sitter i termostathuset.

Att xenonet tänder lite som det vill kan bero på dålig jord eller budgetballaster. Hur har du kopplat med reläer? Ett relä per lampa? Hur kraftig kabel till plus och jord? Själv körde jag med 6mm2 kabel till både plus och jord per lampa på min 965:a.

//David
Det sitter nåt som ser ut som en temp.givare i botten på kylet också! :P

Jag kör VVME's xenonkit, alltså den bättre delen av import från Kina, har jordat direkt till batteriet :)
Jag har två relän, ett för två lampor och ett för tre
Kör 2,5 m2, två plus och två jord (en av varje till varje relä)

Misstänker att spänningen blir för låg för alla 5 att starta på tomgång, ska testa detta genom att mäta och varva lite!
Men, självklart kan det vara så att 2,5m2 är lite i minsta laget,
Får väl se om jag kan koppla om och koppla rätt, en 2,5m2 extra på både jord och plus per relä borde göra susen i så fall! :)
Den fick komma till fastlandet idag, jösses vad han var glad för det 8)
Lite pics :)

Bild

Bild

Bild

Bild

Om man kollar på denna bilden;
Bild

...och jämför med hur bakEN såg ut för 3 månader sedan, så ser man att detaljer gör skillnad! :mrgreen:
Bild

Ska tanka imorgon, håller alla tummar jag har för att det är tätt, läcker det så blir det byte av skruvlocket vid tanken...
  • 1
  • 10
  • 11
  • 12
  • 13
  • 14
  • 24

Som jag nämnt tidigare kan jag inte ha en bi[…]

Var det inte stängt? Skärmavbild 2025-06[…]

Byt Batteri ! Batteriet är helt nytt Jag s[…]

Fick hem en ny kabelsats från vparts men nu […]