Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

av umekille
Justerat mina extraljus så de lyser så långt de kan.
Upptäckte nu när jag passerade under en viadukt i mörker
att en bit innan den så hade jag mycket av lyset uppe på den.
Käglan på ljusbilden lyser okey på längden menmycket av ljuset
försvinner där man inte har nytta av det. varför lyser
den så mycket både uppåt o neråt? Har stora reflektorer och
inte dem kompakta modellen.
av S.t.r.a.n.D
Ju närmare ett belyst objekt är desto mer ser det ut att vara belyst. Parkera en bil 100m bort rakt framför din bil och en annan 20m framför din bil men 5m i sida. Även som dina extraljus lyser rakt fram så kommer den närmsta bilen bli belyst mer trots att den inte står rakt framför. Kan det vara så att du bara upplevde att extraljusen lyste uppåt för att du var så nära viadukten som då blir belyst mot det du jämförde med, som förmodligen var i jämnhöjd med bilen men mycket längre bort. Oavsett vilken sorts extraljus du har så har du spridning åt alla håll (uppåt, neråt, höger, vänster) bara olika beroende på vilken sorts extraljus. Om du inte vill lysa på en viadukt du kör under så får du köra med laserpekare... :D skämtåsido..
Användarvisningsbild
av erikn
Desutom vill man att det ska lysa lite åt sidorna, om man åker uppför eller nedför en backe och i kurvor. Om det inte spreds skulle man bara ha nytta av ljuset på raksträckor.
av Amarace
Har du Hella 3000? :) Låter som det, dåligt utformade tycker jag då Big Knick som är myyycket äldre har bättre ljusbild i verkligheten.

Iaf, oavsett vad man har för extraljus så kommer det att vara så att ljusbilden inte är perfekt, mer spridning åt sidan, uppåt eller neråt kommer det att vara.
Bensinpump till B27A 1978?

Jag håller med om att 1389447 borde vara til[…]

Såhär står det när jag googl[…]

installera dragkrok

ok, tack för det! Kollade lite mer på […]

nackdelar med Running Boards

I tillbehörsbroschyren står det fö[…]