Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Jag har köpt en ny bil och det var en Fabia. Mkt vettigare prisklass och sköter sig precis lika bra som den nya V70in jag har nu. Åker lite större, lite bekvämare, lite säkrare, MEN 200000 kr skiljer det mellan dom. V70in har jag tagit ut som personalbil och ska man ha en nyare bil är det så man ska ha det. Att köpa en bil privat för 370000:- är helt galet.

Kommer inte hända igen att jag köper en ny bil. Precis när jag beställt min V70 så fick kompisen in en V70 2,4 (170hk) från 2004 i mint condition. Något sånt skulle man hitta så hade man kört väldigt billigt!
KKR skrev:En fråga: Ni som avråder från att köpa ny bil, har ni gjort det någon gång? Jag säger bara, den känslan, att få en ny bil, är mycket värd. Av mina 23 Volvo, har 14 varit nya och 9 "ettårsbilar". Skillnaden i upplevelse har varit stor.
Om jag är en av dom du syftar på så är svaret ja, jag har köpt nytt.
Och jag säger inget om att köpa nytt rent allmänt, bara att den ska vara precis som jag vill för att det ska kännas värt det.en lagerbil skulle jag kunna tänka mig om den hade det jag vill ha. Har dock aldrig varit med om att så har varit fallet.
Användarvisningsbild
av V9097
Tack alla för er input, många bra synpunkter :)
mati skrev:- Priset. En ny V70 är sanslöst dyr tycker jag. Mycket pengar för den bil man får.
Här håller jag inte med, och det är därför jag överväger köp. Några tusenlappar över 300 tycker jag inte är mycket för en stor femcylindrig dieseldriven bil med skinnklädsel, nivåreglering, dualxenon, backvarning, bränslevärmare med tidur, sommar och vinterdäck på alu, 40/20/40 baksäte, mellanbra ljudanläggning, regnsensor, sportchassie (nåja), City safety, elvärmt baksäte etc etc.
Tror knappt man får motsvarande Superb eller Passat för dom pengarna, en trång 3-serie med knattrig fyra kostar minst 30 papp till.
mati skrev:Värdeminskningen efter två år var i mitt fall närmare 50%
Det var intressant och skrämmande. I min kalkyl har jag räknat med 50% på tre år, inte två år. Jag kör 2500 mil /år
mati skrev:jag har precis bytt bort min två år gamla V70 pga allt krångel jag hade med den
Det här var också värdefull info. Hur upplever du bemötande hos handlaren, och har du fått krånlget åtgärdat på garanti?
Vad du förlorar i värde beror på vad du betalar för bilen när du köper den.

Jag hade gått på en lätt begagnad A6 2.0TDI Avant eller 520d Touring om inte AWD är ett krav. V70 känns gammal och Volvo har inte den bästa statistiken angående problemfria bilar. Tror du får en bättre värdebeständighet i ex. en rätt prissatt 520d med automatlåda.

Har annars sett erbjudanden om konsumentleasing på nya A6 2.0 TDI Avant med sportpaket för 5490:- per månad under en längre period. Jämfört med att tappa 50% av värdet på 2 år är det billigt då du inte förlorar/betalar ränta på köpesumman.
Användarvisningsbild
av V9097
sweborn skrev:Vad du förlorar i värde beror på vad du betalar för bilen när du köper den.

Jag hade gått på en lätt begagnad A6 2.0TDI Avant eller 520d Touring om inte AWD är ett krav. V70 känns gammal och Volvo har inte den bästa statistiken angående problemfria bilar. Tror du får en bättre värdebeständighet i ex. en rätt prissatt 520d med automatlåda.

Har annars sett erbjudanden om konsumentleasing på nya A6 2.0 TDI Avant med sportpaket för 5490:- per månad under en längre period. Jämfört med att tappa 50% av värdet på 2 år är det billigt då du inte förlorar/betalar ränta på köpesumman.
Jag kan hålla med om att A6 och 5-serien smakar lite bättre än V70 på vissa sätt. Problemet är att en nästan naken A6 som är ett år gammal kostar mer än en sprillans ny V70 Momentum DE. Audin är dessutom dyrare i skatt, försäkring och service.

Med serviceavtal på Volvon hamnar jag kring 4800:-/månad inklusive värdeminskning, skatt och försäkring (allt utom bränsle). Baserat på ett värdetapp från 305000 till 165000 på tre år för Volvon. Men som sagt, det kanske år optimistiskt att tro att man ska få tillbaka 55% efter 3 år. I och med en osäkerheten kanske en privatleasad A6 är bättre, eller fortsätta åka gammal bil.
Vill man ha en begagnad BMW 5-serie eller Audi A6 så har dom rullat dubbla milen jämfört med en Volvo V70 med samma utrustning. Fick själv en hyfsad utrustad V70 för 160' som hade rullat 5' mil, för en liknade bmw och audi hade då rullat mellan 12-15'... :roll:
av mati
V9097 skrev:
mati skrev:jag har precis bytt bort min två år gamla V70 pga allt krångel jag hade med den
Det här var också värdefull info. Hur upplever du bemötande hos handlaren, och har du fått krånlget åtgärdat på garanti?
Ja, det gick på garanti, men jag fick inte allt krångel åtgärdat. De hittade inte alla fel. Jag fick kämpa rätt hårt för att bli tagen på allvar. Nu var detta iofs en DRIVe, alltså inte samma motor som du vill ha. Ändå mycket irriterande. Det var därför jag bytte bort den till sist. Jag fick ett någorlunda acceptabelt erbjudande på en V60 D3. Inte samma storleksklass som 70:n, men en mycket modernare bil.
V70 är en trevlig bil, stor och komfortabel, men den är tyvärr långt ifrån problemfri, trots att motsatsen gärna påstås. Det är därför jag tycker att den är för dyr. Visserligen får du en del utrustning för dina slantar, men när strulet börjar önskar du att det hade lagts mer pengar på kvalitet istället för utrustning. Men kanske hade jag bara otur och/eller kvaliten har förbättrats avsevärt de senaste två åren. Vet inte.
Jag önskar dig i alla fall lycka till med ditt bilköp.
Jag tror helt klart det blir billigare i totalkostnad att köpa den bil du har tittat på än en beggad XC70, Audi A6 eller nåt annat roligt som du skriver. Bilar som är oförskämt dyra som lätt begagnade, drar mer, har dyrare försäkring etc. Särskilt Audin är vansinningt dyr att serva också, och har riktigt dåligt helljus (eftersom du kommenterade det).

Håller med om att kopplingen är långslagig. Inte så sportigt direkt.

Svajig - jag gissar att det satt dubbfritt på? Nordiska friktionsdäck är svajiga, dubbade eller mellaneuroepiska är bättre.

Halvvljuset kan enkelt justeras upp så lyser det bra.
PH
Användarvisningsbild
av V9097
perhall skrev:Svajig - jag gissar att det satt dubbfritt på? Nordiska friktionsdäck är svajiga, dubbade eller mellaneuroepiska är bättre.
Det var dubbade vinterdäck på 16" fälg och bilen hade standardchassie. Jag har även kört en D4 aut momentum DE en kortare sträcka, även den på vinterdäck. Jag kan bara konstatera att jag gillar sportchassiet bättre, tvärtemot vad jag hade trott.
av dst02
mati skrev:
V9097 skrev:
Ja, det gick på garanti, men jag fick inte allt krångel åtgärdat. De hittade inte alla fel. Jag fick kämpa rätt hårt för att bli tagen på allvar. Nu var detta iofs en DRIVe, alltså inte samma motor som du vill ha. Ändå mycket irriterande. Det var därför jag bytte bort den till sist. Jag fick ett någorlunda acceptabelt erbjudande på en V60 D3. Inte samma storleksklass som 70:n, men en mycket modernare bil.
V70 är en trevlig bil, stor och komfortabel, men den är tyvärr långt ifrån problemfri, trots att motsatsen gärna påstås. Det är därför jag tycker att den är för dyr. Visserligen får du en del utrustning för dina slantar, men när strulet börjar önskar du att det hade lagts mer pengar på kvalitet istället för utrustning. Men kanske hade jag bara otur och/eller kvaliten har förbättrats avsevärt de senaste två åren. Vet inte.
Jag önskar dig i alla fall lycka till med ditt bilköp.

Jag kan också skriva under på skitkass kvalitet å uselt bemötande från ÅF och verkstad, i mitt fall volvo brandt i uddevalla å dingle som jag aldrig mer sätter min fot hos å hoppas ingen annan gör de heller!! Tyvärr är det so mati skriver, kvaliten är skitkass men många hävdar att de inte alls är så. Även om priset är bra så är de alldelles för mycket ifall du råkar få ett måndasex som vi ifck. Måndasex verkar de finnas gott om:(
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 9
installera dragkrok

Såvitt jag minns är det TRM redan fr&ar[…]

Motorlampa blinkade till

Hej Volvo v90 T5 2018 idag vid körning blinka[…]

Antar att du menar att bilen är av modell&ari[…]

Bilen slutade driva