Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av StefanWasa
Jag har tidigare skrivit om mitt Cargard-larm i en annan tråd. När jag köpte bilen så var säkringen ryckt till centrallåset för att larmet inte fungerade. Jag provade att sätta dit säkringen och försökte därefter synka dosan som surrade när man tryckte när den stora knappen på dosan (den har totalt fyra knappar), men det hända inget och larmet bara fortsatte tjuta.

Idag när jag letade efter annat så hittade jag på en röd knapp. När jag skruvade bort skyddsplasten som sitter under ratten så såg jag att den gick till larmet. Satte i säkringen igen och försökte synka dosan men ingen lycka. När jag tryckte in knappen så lyste de två dioderna med fast sken på sensorn i rutan. Sen höll jag på och fippla fram och tillbaka med knappen samtidigt som jag tryckte på dosan. Till slut så slutade bilen larma, nu har jag lyckats avaktivera larmet och vet inte hur. Ena dioden på sensorn i rutan lyser med fast sken när jag öppnar en dörr och den andra blinkar, stänger jag dörren så lyser ingen av dioderna i sensorn. Dosan fungerar inte nu men centrallåset fungerar som det ska.

Någon som sett en sådan knapp tidigare och vet vad den är till för eller är det någon som vet hur jag lyckats med bedriften att avaktivera larmet?

Bild

Bild
Användarvisningsbild
av BasRutten
Den röda knappen är till för att stänga av larmet, om du tex har Slut på batteri i larmdosan. Har en sådan i en av våra bilar, och även i en annan jag hade.
Användarvisningsbild
av erikn
Bara för att det låter om dosan är det inte säkert att den fungerar. Jag bytte dosa i somras då min trilskats en del, fick ha dosa två gömd i bilen för att vara säker på att komma hem igen. Den skvirrade när man tryckte på knappen, men ingenting hände.
av StefanWasa
Kanon, där står det ju hur jag lyckades att avaktivera det :) Ja helt klart, jag provar att synka dosan igen idag.

Står ju i bruksanvisningen att dioden som lyser med fast sken och att den andra dioden blinkar bara betyder att larmkretsen är bruten, alltså att jag har dörren öppen. Nu börjar det klarna, tack så mycket för hjälpen.

Erik: Ja det är sant, jag provar att synka min gamla dosa idag, annars beställer jag nog en ny, hade varit kul att få igång det.
Användarvisningsbild
av erikn
Nu vet jag inte om det där fungerar likadant som mitt, VGA II är det i min som är samma som Carguard. På gammelvolvon har vi en originaldosa (tvåknappars), och en Carguard (fyraknappars). Det är viktigt att man har alla larmpunkter stängda när man ska programmera in dosan. Första gången jag försökte hade jag framdörren öppen. Men har man allting stängt och sedan vrider jag nyckeln 5 gånger, 5 gången kvar i på-läget. Då blinkar dioden snabbt, och sedan kan man trycka på alla fjärrisar man vill lägga in.
av StefanWasa
Jag har varit ute och provat att synka dosan, har alla dörrar stängda, detta kan jag se genom att dioden lyser när dörren är öppen och när jag stängt dörren så lyser/blinkar ingen av de två dioderna på sensorn. Vrider på nyckeln till tändningsläget (där lysen och fläkt drar igång), sedan vrider jag av, fem gånger, femte gången stannar jag. Men inget händer, ingen av dioderna på sensorn ger någon reaktion.

När jag trycker på "nödknappen" så tänds båda dioderna och dem slocknar så fort jag släpper knappen.

Så mitt problem verkar ju faktiskt inte vara fjärren. Har jag lyckats avaktivera det så att den inte startar synkning när jag vrider tändningen fem gånger?
D4 VEA dricker olja

Nu har jag kört 1400 km och bilen går f[…]

Blir nog billigare att köpa ett diagnoskitt f[…]

Felkodsläsare V60 -19

Det funkade 👍🏼

Hej! Misstänker att jag kommer att behöv[…]