Volvo V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Mawa71
Avuriel skrev:Dags igen.
Senaste tanknig låg mätaren på 4427 och nu 5196. Altså 769 körda km. Fick i den 35,88 liter.

Därav ligger jag nu på en realförbrukning a 0,466. Det är inklusive värmaren och extravärme då jag ibland startar kall.

Gått ner n hel del sedan sist som var 0,52 tror jag.
Nej men nu får du ju ge dig! :wink:
Avuriel, du hade sportspoilern va? Vad skiljer annars våra bilar åt? Vi kör ju på lika sätt men du ligger hela tiden under mig, varför? Jag kan omöjligt (?) köra snålare än vad jag gör... ??:-/
Användarvisningsbild
av Avuriel
Mawa71 skrev:
Senaste tanknig låg mätaren på 4427 och nu 5196. Altså 769 körda km. Fick i den 35,88 liter.

Därav ligger jag nu på en realförbrukning a 0,466. Det är inklusive värmaren och extravärme då jag ibland startar kall.

Avuriel, du hade sportspoilern va? Vad skiljer annars våra bilar åt? Vi kör ju på lika sätt men du ligger hela tiden under mig, varför? Jag kan omöjligt (?) köra snålare än vad jag gör... ??:-/
Jag tror det är bara spoilern. Vi kör ju med likadan vinterhjul. Jag fattar det inte heller att det skiljer såpass som det gör. Precs som du säger så har jag också uppfattningen om att vi kör ganska lika... skumt. Men inte desto mindre blev jag jävligt glad över denna fina siffra. Jag motorbromsar rätt så mycket faktiskt.. kanske det som skiljer?
Användarvisningsbild
av Mawa71
Avuriel skrev:
Mawa71 skrev:

Jag tror det är bara spoilern. Vi kör ju med likadan vinterhjul. Jag fattar det inte heller att det skiljer såpass som det gör. Precs som du säger så har jag också uppfattningen om att vi kör ganska lika... skumt. Men inte desto mindre blev jag jävligt glad över denna fina siffra. Jag motorbromsar rätt så mycket faktiskt.. kanske det som skiljer?
Motorbromsar mycket.. Rätt subjektivt men det tycker jag att jag gör också.. Rätt intressant det här :)
Användarvisningsbild
av Avuriel
Droopy skrev:Beundransvärt hur man kan få till sådanna siffror. jag testade för skojs skull att fisköra med V70in T4F i ca 25mil, inga härftiga acc och nästan aldrig över 2000rpm och landade på 0,88 bl körning, med den vanliga något aggresiva körstilen ligger jag på 1.1 bl körning och jag kommer nog att fortsätta med det för fy tusan vad segt det är att köra ecostile, får noll flyt i körningen och missar alla "luckor" i trafiken när man vill fram.
Det roliga är ju att jag inte fiskör min bil. Jag kör bestämt, planerat men ändå på ett sådant sätt att jag personligen känner att jag inte behöver göra onödiga omkörningar eller vråla mig fram 2 sekunder snabbare än bilen bredvid fram till nästa rödljus. Det händer ofta vid acceleration att jag är uppe i, och enstaka tillfällen över 3000 rpm. Men när jag glider fram så brukar jag ligga på 1200-1500 rpm. Mer behövs inte för att hålla hastighet. eller 1100 för den delen. Men det börjar bli lite väl lågt då.
En del av eco-driving är att man skall snabbt upp i hastighet och sedan ligga där, men kanske inte så mycket att man behöver börja bromsa direkt efter att man nått hastighet för att man är framme vid nästa korsning.

Sedan är det så att en bil behöver en viss mängd bränsle för att bibehålla hastighet. När man trycker ner på gaspedalen så är det ungefär 2-3 millimeter där det inte händer något märkbart. Utan man behöver trycka lite mer. Det är så att om en bil i säg 100km/h behöver 4,0 för att bibehålla hastighet så börjar den inte accelerera förränn du tryckt ner pedalen till motsvarande 4,3. Detta sving på 0,3 är en död zon (motsvarande dessa 2-3 millimeter) där dom flesta brukar bara låta foten ligga på pedalen men i vanliga fall så ligger man kanske realistiskt på 4,25 hela tiden fast bilen egentligen inte behöver mer än 4,0.
Därav så finns en teknik att man med jämna mellanrum skall släppa upp pedalen lite grann och trycka ner försiktigt och hitta detta gyllene läge. Detta kan spara mycket bränsle över loppet om ett helt år.
Användarvisningsbild
av ornet
Efter nu körda 1027 mil ligger den total realförbrukningen på 4,86L/100km

Jag håller räkningen på appen Road Trip
Har ni någon annan bra app, eller hur gör ni.
Användarvisningsbild
av Avuriel
Jag brukar använda mig av kvitto, penna och miniräknare. Däremot har jag nyligen börjat använda FuelLog på Android. Extremt bra och noggrant program med möjlighet att lägga in andra kostnader såsom service, underhåll eller bara vadsomhelst man känner för att föra in i kalkylen för en total överblick.
Användarvisningsbild
av Mawa71
Avuriel skrev:Jag brukar använda mig av kvitto, penna och miniräknare.
Jag kör som Avuriel fast i Excel..
Användarvisningsbild
av Avuriel
Dags igen då!!
Mätarställning på 5961, alltså körda 765km sedan sist. Tankade 38.39 liter.
5.02/100km denna gång då.
Användarvisningsbild
av Mawa71
Ja, då ligger vi nu på totalt 6031 km varav 722,6 sedan senaste tankningen. Igår fick jag i 38,62l vilket gör att förbrukningen nu har ökat för första gången... Medelförbrukning för den senaste tanken blev 5,48 och totalt snitt sedan leverans 5,41
  • 1
  • 6
  • 7
  • 8
  • 9
  • 10
  • 29
Vilken mjukvara har ni?

Två saker som jag tycker blev annorlunda eft[…]

3G släcks

Jag fick svar från Volvo förra å[…]

Jag har konstaterat att vårt campingbord, so[…]