Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Lucif3r
Det är inte en fråga om "om" den går sönder, utan "när". Konstruktionen är helt enkel inte direkt optimal, och det räcker tydligen med mer slitna däck bak än fram (eller vice versa) för att få viskon att slira för fullt.
Dom nyare V70n fick väl ett lite annorlunda system som är mer hållbart har jag för mig.
av RonniePersson
Lucif3r skrev:Det är inte en fråga om "om" den går sönder, utan "när". Konstruktionen är helt enkel inte direkt optimal, och det räcker tydligen med mer slitna däck bak än fram (eller vice versa) för att få viskon att slira för fullt.
Dom nyare V70n fick väl ett lite annorlunda system som är mer hållbart har jag för mig.
Jo, det kom ett bättre system 2003, som heter Haldex. Det ska vara mer hållbart än det äldre visko systemet.

/Ronnie
Användarvisningsbild
av CiA
Hur hållbara är lättrycksturbosarna..?
Är det står risk att man åker på att få byta turbon om man köper sig en som gått runt 25 000 mil?
Jag tycker faktiskt inte att de växer på trän, 2,45t och 2,5t - de allra flesta som ligger på Blocket är ju de med 140 eller 170 hästar.
(vill inte ha AWD och bara äldsta V70:n)
Användarvisningsbild
av Lucif3r
Dom är väl lika hållbara som T5. Det enda är att det finns mindre gods mellan cylindrarna, vilket gör dom något trökigare att trimma då man bör schimsa först.

Hur länge en turbo håller beror helt på hur den har använts, och är således rätt svårt att svara på.
av Mille740
ska du ha sugmotor ska du välja 144hk varianten, Mycket starkare på låga varv än GLT 170hk & 126hk. 170hk:n måste du varva massa för effekten ska komma vilket teoretiskt sätt borde göra den bränsle törstigare. 126 hästarn ska vi inte ens prata om.. Har själv en 144hk och jag är jätte nöjd med den, bra botten drag och hyfsat toppregister. ca 0,9 blandad körning, kanske ökar något om man vill lyssna på ljudet som kommer vid 3000varv ;) ;) Men jag skulle verkligen rekommendera dig en TDI eller D5. Grymt botten och billigare förbrukning än både sug & turbo bensinarna. T5 & 2.4/5 T är bra drag bilar också.
Missljud -22 V60 T6

Upplever att min T8 går väldigt hå[…]

I fredags var det äntligen "om-besiktnin[…]

Det är bara bilar med elektronisk växelv[…]

EX60

Tittade på den i Show Room Kungsträdg&a[…]