Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av rid54
Om motorn "går tungt" för att det är kompressionsmotstånd är nog ventilerna OK. Om du kan se att de öppnar/stänger som de ska när motorn dras runt är nog just den delen inte skadad. Det viktiga är ju att alla mekaniska delar rör sig på rätt sätt. Dina bilder visar ju att kamremmen sitter som den ska. Om kamaxeln går runt och påverkar ventilerna och dessa rör sig rätt och tätar när de är stängda, så känns det för mig som att mekaniken är hel. Om du dessutom har gjort ett OK kompressionsprov så ligger nog felet i tändning eller bränsletillförsel. (kompressionstrycket ligger väl normalt runt 10 bar)
Mvh
/RID
av osla
tändningen måste det va om den inte startar på startgas. om du är osäker på om den inte suger in bränsleblandningen i förbränningsrummen så kan du testa att ge den en sup, häll i en skvätt bensin i varje cylinder (lossa stiften)
av Will3
Vad förutom rotorns läge kan påverka när den tänder? Hallgivare? (som jag inte vet riktigt hur de funkar) några andra tänddelar?
av rid54
Will3 skrev:Vad förutom rotorns läge kan påverka när den tänder? Hallgivare? (som jag inte vet riktigt hur de funkar) några andra tänddelar?
Fördelarens axel bär någon sorts tandhjul, där hallgivaren läser av "taggar", "tänder" eller liknande. Läget på hallgivaren i förhållande till fördelaraxeln (eller egentligen själva tandhjulet) avgör NÄR tändningen sker (tändningsinställningen). Detta kan justeras genom att man vrider fördelarhuset (och därmed flyttar hallgivaren). Tändinställningen ändras sedan också när motorn går, genom centrifugalregulatorn, som vrider fördelaraxelns övre del i förhållande till den fasta delen som drivs av vevaxeln. Rotorarmen ska bara kunna sättas fast på ett sätt, så om sedan kablarna går från rätt hål i fördelarlocket till rätt cylinder, så bör allt vara i sin ordning. Rotorn i sig själv påverkar inte tändläget, den sitter fast på fördelaraxeln.
Mvh
/RID
Användarvisningsbild
av Tungviktarn
Will3 skrev:Menar du klacken som brickan med markeringen och remskivan sitter på?
Nej den som har kontakt med själva vevaxeln, har själv varit med om detta plocka isär och kolla ;)
av Will3
Tungviktarn skrev:
Will3 skrev:Menar du klacken som brickan med markeringen och remskivan sitter på?
Nej den som har kontakt med själva vevaxeln, har själv varit med om detta plocka isär och kolla ;)
Menar du en klack som håller drevet på veven? för kolvar och allt rör sig ju.
  • 1
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7

Jag har varit med om nya däck som var helt sl[…]

Volvo 240 B230F går fettigt

Vilket Bosch system hade den gamla motorn och vilk[…]

D4 VEA dricker olja

Det har gått bra turbon är bytt och mot[…]

Felkod, problemet löst