I denna avdelning finns allt som har med motorarbeten och trimning att göra, vare sig de är enkla eller avancerade. Glöm INTE att skriva vad det gäller för bil, årsmodell samt motorbeteckning!

Moderator: Moderatorer

Det är okay för mig att diskutera detta här i.o.m att ingen ändå verkar sitta inne på svaret på ursprungsfrågan så...

Nja, det finns många fler saker som gör att laddtrycket kan sjunka, som tex flödet i DP, kat och avgassystem. Så riktigt så enkelt
som att ha laddtrycket som indikator på rätt eller fel luftfilter är det inte tyvärr. Att mäta undertrycket (om sådant finnes) mellan
luftfilter och turbo skulle jag tro ger en bra indikation på saken i stället, men det är givetvis bara en teori...

Givetvis stryper ett igensatt eller för litet luftfilter, det är ju självkart!
White skrev:Givetvis stryper ett igensatt eller för litet luftfilter, det är ju självkart!

För många är det inte så självklart. Dom tror att filtret bara är där för att samla på sig skit (delvis rätt), men tänker/vet inte på att luften måste fortfarande strömma igenom det :P

Och som sagt finns det massor av saker som påverkar laddtrycket. Normalt mäter man laddtrycket vid insuget, och då har luften passerat en jäkla massa grejor såsom filter, turbo, intercooler osv. Många saker som kan gå snett innan mätningen utförs med andra ord :)
Är väll rätt stort filter på den modellen har jag för mig.
Kan du mäta filtret?

För har det samma storlek som det på en V70 R från N serien då borde det ju i alla fall klara 300 hk som den modellen har original.

Vi skulle ju även kunna kolla med någon som har en T6 och jämföra måtten om någon är snäll och mäter ett sånt filter.

En annan ide som jag fick är sätt in en vacum mätare och se om det blir stort vacum mellan filtret eller inte. Då borde man ju se direkt. Men om jag jämför med filtren på båtar brukar dom ju inte vara så jätte stora, trotts stora motorer och mycket kraft.

Så känns som den räcker en bit original filtren då dom brukar vara väll tilltagna på Volvo bilar. Samt turbon suger väll i sig det den vill ha.

Blir Intressant att följa denna tråd.
Med vänlig hälsning,
Andis
Mitt originalfilter mäter 336x241x57mm.

Precis! Man måste ju få en ganska bra indikation på om luftfiltret stryper genom att mäta undertrycket (vacuum) i luftburken efter
filtret. Skrev det även i mitt tidigare inlägg, och efter som jag tydligen inte är ensam om tankegången kan det ju inte vara helt tokigt?

Vad jag hört så ska filtret inte vara en flaskhals på dessa, men däremot insläppet i filterburken om man ökar motoreffekten.
Vet inte sanningshalten i detta, men flera oberoende källor har sagt så.
White skrev:Vad jag hört så ska filtret inte vara en flaskhals på dessa, men däremot insläppet i filterburken om man ökar motoreffekten. Vet inte sanningshalten i detta, men flera oberoende källor har sagt så.
Du har inte fel på hörseln :). Själva filtret räcker bra! På bilden är det 940 diesel lock, biltema std filter, 940ltt filterburk lite ursågad, 760 bälg.
Med denna tysta setup vs öppet bräkande skiljer det 3hk enl mätning. Med icke ursågad filterbox skiljer det så mycket att det känns på vägen, så den är nog ganska restriktiv.
Bild

Och slutröret på bild vs 3½ som systemet i övrigt, skilde 2hk. Tyst och diskret som från fabrik :)
Bild
Mycket intressant information! Tack!

Jag märkte heller ingen direkt skillnad mellan original luftfilter och K&N filter för originalburken. Möjligen att laddtrycket kommer
obetydligt tidigare med K&N, men det kan mycket väl vara inbillning. Det ger i alla fall inte sådan "wow" upplevelse att jag vill riskera
ökat slitage på turbo och motor för det!

Då var det inte bara påståenden tagna ur luften angående burken alltså! Men det trodde jag inte heller, då även "trimfirmor"
rekomenderat modifiering av den vid trimning.

Så här löste jag det problemet:
Dubbla trattar för ökat flöde, samt ram med nät för att förhindra löv, skit och musbo i burken.
Bild
Det kan faktiskt vara till mer nackdel än nytta att "trycka" in luften i luftburken, då detta kan skapa turbulens och faktiskt minska
flödet. Ska man laborera med detta ska man nog beräkna och testa ut det noga, som dom gör på tävlingsbilar.

Nu sitter ju dessa två trattar på min bil precis bakom strålkastaren, så det kommer troligen tillräckligt med kalluft till dom. Dessutom
har jag skärmat av dom mot kylarens strålningsvärme med.
B230 16v

Har en 230 med 16v topp på grabbens ena folk[…]

MartinS V60 D4 R-Design

Lurar på belägg fram vid detta byte[…]

Justera dimljus V90-18

Insex underifrån i ett hål,minns ej st[…]

V60 D3 tillverkad 2018 03.

Kan man med hjälp av motorns serienummer, art[…]