Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

problemet med motorn är ojämn gång. kall som varm. men betydligt sämre på tomgång med varm motor.
startar lätt kall som varm.
svarar bra på gaspådrag stillastående.
känns kanske något svag vid gaspådrag i trafik.
komp.test visade värden för alla fyra på ca. 9,5-10 bar.
stift, kablar, rotor o fördelare verkar vara ok.

men däremot när spridarna kopplades bort en o en.
så försämrades gången inte alls på ettan,
tydligt på 2:an o 3:an,
o något mer tydligt på 4:ans cylinder.
?????

bilen är nyligen inköpt. pga. snabbt behov av oöm pålitlig! slitvarg. så snälla försök att hjälpa mig lösa problemet.
egentligen har jag inte tiden just nu för felsökning o rep o inte heller lust att leta efter ev. annat "objekt".(karossen för fin för skroten. 25000mil)
så fördelaktigast vore om det fanns någon som praktiskt kunde åtaga sig felsökning o rep (inom räckhåll från herrljunga). givet vis så hjälps vi åt om önskan är så.

så den som känner sig kunnig o sugen eller känner till någon sänder ett pm eller e-post.

övriga tips o idéer här under.
hup. det var ett tydligt svar. det är ju en enkel uppgift att byta den om det nu bara räcker med det.

ett jag inte skrev i första inlägget är att innan komptestet utfördes. så kollade jag att motorn inte jobbade som en kompressor genom locket för oljepåfyllning.
det kändes snarare tvärtom som om där fanns ett litet sug istället. det skall kanske vara så. jag har funderat på om det är korrekt?
Läckage koppling v70 II

Hej på er! Har precis lyckats lokalisera en[…]

Hej! Då var det min tur. Höger positio[…]

Blir väl en till SAAB så småningo[…]

Att ersätta bensinen som säljs i Sverig[…]