Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av S.t.r.a.n.D
Antar att det finns en antal personer här som kör en V70N och har hund. Har läst igenom dom trådar dom fanns men min fundering fanns inte med.

Har idag en hund som vi har en enkelbur till. Kanske är det snart påväg en till hund till hushållet och går då i funderingarna kring ifall jag ska köpa en dubbelbur eller Volvos grindar och skiljevägg.

# Min fråga är då, är Volvo originalgrindar + skiljevägg HELT skrammelfria?? Det är ett krav. Samt, jag vet att de inte är tillverkade med något lås men är det någon som kommit på en bra lösning för att låsa grindarna ifall man vill lämna bilen med öppen lucka??

Säkerhetsmässigt vet jag mycket väl att bur är mycket bättre, så det behöver ingen ta upp alls, men hundarna får bättre plats ifall man kör med grindar. Plus de gångerna man ska ha in nått större så tar grindarna + skiljevägg mindre plats om det dyker upp ett tillfälle och man inte är hemma och kan lämna buren.. Vi har idag en Rottistik på 35kg (6år) och den andra hunden är också en Rottistik på idag ca 35kg (1 år).
Användarvisningsbild
av Erico
Jag har volvos skiljevägg och en grind till vår jaktlabb (65cm 41kg) och det funkar kanon. Skramlade som sjutton i början, det visade sig ligga en lös mutter i ena röret som inte gick att få ut utan att kapa sönder röret, så jag fyllde det med silikon, sedan blev det knäpptyst. Obs! Du behöver även ett lastgaller om det inte sitter ett sånt sedan tidigare. Jag vet att det finns en "krok" att haka mellan låsbygeln i karossen och bagageluckelåset så att man kan låsa bilen inkl. bakluckan men att den då står ett par dm öppen.
av tomsa
S.t.r.a.n.D skrev: ......jag vet att de inte är tillverkade med något lås men är det någon som kommit på en bra lösning för att låsa grindarna ifall man vill lämna bilen med öppen lucka??
Jag löste det enligt bilderna men det beror ju på vilken säkerhet du är ute efter åxå.Detta förhindrar iallafall barn och elaka personer från att släppa ut hunden på rent jävelskap.
BildBild

Skulle gjort det snyggare men det är som med många prototyper,de blir permanenta istället :D
Lås från Clas i sjön.
av S.t.r.a.n.D
Erico skrev:Jag har volvos skiljevägg och en grind till vår jaktlabb (65cm 41kg) och det funkar kanon. Skramlade som sjutton i början, det visade sig ligga en lös mutter i ena röret som inte gick att få ut utan att kapa sönder röret, så jag fyllde det med silikon, sedan blev det knäpptyst. Obs! Du behöver även ett lastgaller om det inte sitter ett sånt sedan tidigare. Jag vet att det finns en "krok" att haka mellan låsbygeln i karossen och bagageluckelåset så att man kan låsa bilen inkl. bakluckan men att den då står ett par dm öppen.
Okej, låter ju bra att det inte skramlar något, för det är sjukt irriterande. Jepp är medveten om att jag måste ha lastgallret också.
S80D5-02 skrev:Ett alternativ är ju Jeppegrinden. Jag har den och den är helt skrammelfri.
Har kollat lite på den men tror den blir lite dyrare. Men du, hur monteras dom?? Blir det mer eller mindre borrhål än originalgrindarna?

tomsa skrev:Jag löste det enligt bilderna men det beror ju på vilken säkerhet du är ute efter åxå.Detta förhindrar iallafall barn och elaka personer från att släppa ut hunden på rent jävelskap.
http://tomas-backspegel.se/forum/DSC02045.JPG http://tomas-backspegel.se/forum/DSC02046.JPG

Skulle gjort det snyggare men det är som med många prototyper,de blir permanenta istället :D
Lås från Clas i sjön.
Det såg ut som en bra lösning. Det jag menar med lås är ju bara att man inte enkelt och snabbt ska kunna öppna för att ta ut hunden. Är man helt maniskt och ska stjäla hunden så spelar det nog ingen roll vilket lås man har, men det ska synas att man inte öppnar den "på rätt sätt", så att säga.
Användarvisningsbild
av Perc
Ursäkta en människa som bara har haft kontakt med sällskapshundar, men varifrån kommer behovet av låsbara hundburar och skiljeväggar egentligen?
av S.t.r.a.n.D
Låsbara för att man ska kunna lämna bilen med bakluckan öppen utan att det ska ta 1sek för en obehörig att öppna grinden, t.ex. en varm sommardag.
När hundarna är i bilen ska dom ligga stilla, även bästa polarna kan ju få för sig att busa om dom ligger i samma utrymme. Grindar är ju inte optimala ur säkerhetssynpunkt vid en krock, men har man inte mellanvägg så blir det ännu värre, större utrymme att kastas runt i.
Det finns många som kör runt med för stora burar (om man ser till säkerheten vid krock). Många tycker att större bur är skönare för hunden och kan röra sig fritt där. Egentligen räcker det att hunden kan sitta ordentligt (höjden) och ligga ordentligt utan att vara tvungen att krypa ihop.
av SAM
Jag har två V70 med Volvos grindar och mellanvägg. Nackdelen med Volvos lösning är förutom säkerheten, som jag förmodar är högre med bur, att bilen blir mycket "hårig" i lastutrymmet. Jag har två Irländska Settrar som hårar ganska ordentligt. I min -01a har vi haft Setter sedan 2004. Bilens sidoklädsel i lastutrymmet är numera brun. Jag lämnar sällan hundarna i bilen så jag behöver ingen låsanordning till grindarna. Jag har övervägt att byta grindarna mot dubbelbur men jag kör ofta gods i bilen och då är det smidigt att packa ihop grindar och mellanvägg till ett platt paket. Volvos lösning är i mitt fall skrammelfri.
Lycka till!
av S.t.r.a.n.D
SAM skrev:Jag har två V70 med Volvos grindar och mellanvägg. Nackdelen med Volvos lösning är förutom säkerheten, som jag förmodar är högre med bur, att bilen blir mycket "hårig" i lastutrymmet. Jag har två Irländska Settrar som hårar ganska ordentligt. I min -01a har vi haft Setter sedan 2004. Bilens sidoklädsel i lastutrymmet är numera brun. Jag lämnar sällan hundarna i bilen så jag behöver ingen låsanordning till grindarna. Jag har övervägt att byta grindarna mot dubbelbur men jag kör ofta gods i bilen och då är det smidigt att packa ihop grindar och mellanvägg till ett platt paket. Volvos lösning är i mitt fall skrammelfri.
Lycka till!
Tack för infon, bra att fler skriver att de är skrammelfria. Joo vet att det blir mycket hår men jag har iaf svart inredning, man får dammsuga lite då och då..
Det är precis det som är så smidigt med grindar när man helt plötsligt kommer på att man behöver plats, dom tar ju väldigt liten plats ihoppakade, en bur är ju som den är..
Båda har ju sina för och nackdelar....

Är väldigt vanligt med fel på h&[…]

Startproblem

Tycker det lutar starkt åt ett nytt batteri.

Tvättade bilen för första gån[…]

Gasspjällsproblem i v70 2.0F 2008

För att helt utesluta nåt annat skull[…]