Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av VOLVOLAST4EVER
Gällande V70 my13.Vad är bästa lufttryck i dubbdäck för tystaste gång? gäller däck continental dubb på original aluminiumfälg.
upplever bilen väldigt däckbullrig framförallt i baksäte- vad tycker ni o vad kan man göra åt det?
Användarvisningsbild
av Guru
Är det helt nya dubbdäck så "sätter" dom sig efter ett tag och blir lite tystare.
Continental rekomenderar följande ang. inkörning av däck.

När nya däck monterats är det att rekommendera att köra in däcken i medelsnabb hastighet på barmark de första 200-300 km - för att rugga upp mönsterytan något. Det är först därefter som däcken når sin fulla potential

Även nya dubbdäck bör köras extra lugnt de första 200-300 km, så att dubben "sätter sig" i däcket. Även inkörning av dubbdäck skall ske på barmark.

http://www.conti-online.com/generator/w ... ck_se.html
av veeseventy
Merkelig... Jeg kjører også Continental (Ice contact) og i dimensjonen 225/45-18, som jo burde gi mer støy enn 16tommerne, men jeg har aldri sittet i en bil med piggdekk som har vært stillere i kupeen! :shock:
-Mange passasjerer jeg har hatt med har kommentert på det samme; at de nesten må konsentrere seg om å lytte for å høre at det er piggdekk på bilen..
Jeg har laminerte vinduer som kan ha noe med saken å gjøre, men jeg trodde det meste av hjulstøyen fra piggdekk kom gjennom hjulbuer og karrosseriet?..
av umekille
Det är inte däcken det är fel på.
Jag har upplevt samma sak både med
dyra och billiga däck. Det är den slitna
asfalten som gör att däcken låter.
Ang. däckstryck så kan du ligga på runt
3kg för bästa ekonomi.
av mattish
umekille skrev:Det är inte däcken det är fel på.
Jag har upplevt samma sak både med
dyra och billiga däck. Det är den slitna
asfalten som gör att däcken låter.
Ang. däckstryck så kan du ligga på runt
3kg för bästa ekonomi.
Snarare dålig isolering.. Det är väl en viss frekvens som söker sig in i bilen...
Dock finns det inte så många andra bilar som är bättre heller.. Jag vill påstå att det är dubbarna som gör att det låter. visst den slitna asfalten gör skillnad i däckljudet, men det orsakar inte dubbljud.

Passaten jag hade var märkligt nog tystare än Volvon med dubbdäck när det gäller själva dubbljudet, annars var inte passaten i närheten..
Användarvisningsbild
av Guru
Åkter med dubbfria Conti Viking5 205/60-16" på min och det är mycket tystare än sommarhjulen 245/40-18" Pirelli Pzero. helt väntat iofs. Körde igår en V70 D4 aut MY14 med vad jag tror ganska nya dubbdäck på. Kollade dock inte vilket fabrikat men det var 205/60-16". Jösses vilket liv det var! Överröstade allt annat. Man fick trycka på ganska ordentligt för att motorn skulle höras öht. Det liksom sjöng i hela bilen! Men visst är det bättre prestanda med dubbdäck så oljudet är väl bara att hacka i sig...
Tror ni det skett förändringar i nya årsmodellen som försämrat däckljudet? Har tidigare läst i flertal tester hur bra volvo "filtrerat bort" vägljudet men gällde det bara de första årsmodellerna 08 o senare? Är grymt besviken då jag prioriterar "tystnad med dubbdäck". Till min förra v70n 2002 fick jag kompletteringsmontera ljuddämpande delar nånstans -kanske i framvagn - som sänkte oljudet lite.den var betydligt tystare.Tystaste dubbdäcken 205-60-16?
av umekille
Då jag var på semesterresa i år så stod jag ofta över natten på
Rastplatser efter E4 och faktiskt det som slog mej var att nya bilar
är tysta i sej självt det som hördes då dem kom var däcksljudet som
överröstade allt annat.

Vi som använder bilarna till något vet[…]

V90 läggs ner.

Den CX60 jag tänker på är inte PH[…]

Felkodläsare: Foxwell NT710

Är det någon med XC60 som testat NT710?[…]

Minirecension av kina DICE

Vem vill köpa kinesiskt skit?