NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Doffen
dongan skrev:Det handlar väl mer om att det är för kalla avgaser.
En v70 med 2.0d ska inte behöva byta partikelfilter medans det behövs på en v50.
Det är vad jag hört, sen om det stämmer är en annan fråga.
Er korrekt det. Ikke noen additiv tank på V70 2.0D, selv rensende filter.
Hvorfor det er anderledes på V50/S40 er jeg neimen ikke sikker på.. men en grunn er det vel
av V50Summum
Beställde Additiv Eolys idag på Ebay Autotilemann idag. 500sek c:a. Sen att få i skiten får bli nästa bekymmer. Men det löser sig nog på ena eller andra sättet. Hellre göra det själv än att lämna iväg bilen till någon otrevlig bilskojare. Partikelfilter skiter jag i å byta tills bilen säger till att det är nått på tok. Den regenererar ungefär vart 150:e till 200:e mil vad jag märkt. Så filtret är inte igensatt iaf.
av V50Summum
Gjorde service i helgen. Fyllde på additiv och bytte bränslefilter. Gick som smort trots -10 grader i garaget. Brrr!
Fyllde på 1Liter Additiv. Vet någon hur mycket tanken rymmer?
av dieselputte
T16AeRo skrev:Lyfter tråden lite då jag nu fått felkod 2585

Tips på var jag köper jag additiv om jag vill fylla på själv..?
Kanske bäst att handla från Volvo då man får med nödvändiga slangar med adaptrar för att enkelt kunna fylla på med minimalt slabb. Tror inte Volvos alternativ är så mycket dyrare än andra.

Vet inte om andra leverantörer erbjuder påfyllningskittet. Finns en del annat här http://www.bildelaronline24.se/search?keyword=eolys#

Glöm inte nollställa systemet via Vida annars är påfyllning förgäves.
av Lövet
Doffen skrev:
dongan skrev:Det handlar väl mer om att det är för kalla avgaser.
En v70 med 2.0d ska inte behöva byta partikelfilter medans det behövs på en v50.
Det är vad jag hört, sen om det stämmer är en annan fråga.
Er korrekt det. Ikke noen additiv tank på V70 2.0D, selv rensende filter.
Hvorfor det er anderledes på V50/S40 er jeg neimen ikke sikker på.. men en grunn er det vel
Det beror enligt Volvo på att man inte hade möjlighet till samma typ av avgassystem/filterplacering på V50/S40 2.0d som V70/S80 2.0d.
av T16AeRo
dieselputte skrev: Glöm inte nollställa systemet via Vida annars är påfyllning förgäves.
Måste man nollställa via Vida..?
Jag har en annan felkodsläsare där jag kan radera felkoden. Räcker inte det..?
av dieselputte
T16AeRo skrev:
dieselputte skrev: Glöm inte nollställa systemet via Vida annars är påfyllning förgäves.
Måste man nollställa via Vida..?
Jag har en annan felkodsläsare där jag kan radera felkoden. Räcker inte det..?
Ja det går tyvärr endast i Vida. Har du felkoden får du ingen eolys frammatad till bränsletanken när du tankar och utan eolys i bränslet sätter partikelfilter igen sig snabbare än normalt. Man tar dels bort felkoden och sen måste man tala om för systemet att man fyllt på samt köra frammatning av eolys, detta klarar bara Vida. Häv i en kapsyl eolys i tanken manuellt blandat med lite diesel då det är kletigt värre, sen får du jaga nån som har Vida eller skaffa egen Kina Dice och nollställa

Använd sökfunktionen och sök efter påfyllning av eolys eller additiv. Finns en bra video på Youtube som visar påfyllning men det nämner inget om nollställning vilket är fel.

Mjaa det kan vara vanskligt att lyfta i det tr&ari[…]

https://x.com/lovecarindustry/status/192550084999[…]

Det blir sanslöst bra, väl värt pen[…]

Det är service på mindre ort, lå[…]