Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Hilmer
Ett högt dragläge tyder på en spänd wire, inget som nödvändigtvis har med kopplingens kondition att göra.
Tycker du att dragläget är för högt så ska du ju inte spänna wiren utan släppa på den.
Användarvisningsbild
av maccus
Hilmer skrev:Ett högt dragläge tyder på en spänd wire, inget som nödvändigtvis har med kopplingens kondition att göra.
Tycker du att dragläget är för högt så ska du ju inte spänna wiren utan släppa på den.

okej bra då vet jag......men vad får det för konsikvenser för kopplingen då med ett för högt dragläge....slits kopplingen ner snabbare nu då ??

för min koppling slirar inget & frikopplar gör den helt normalt tycker jag......bara det att den har ett högt dragläge & trycker jag ner

kopplingspedalen under färd så är det ett spel på ca 2 - 2,5 cm innan den börjar att slira/frikoppla så man kanske ska låta det vara så eller ska jag

släppa lite på kopplingsvajer ?? vad tycker du
Användarvisningsbild
av Hilmer
maccus skrev:
Hilmer skrev:Ett högt dragläge tyder på en spänd wire, inget som nödvändigtvis har med kopplingens kondition att göra.

okej bra då vet jag......men vad får det för konsikvenser för kopplingen då med ett för högt dragläge....slits kopplingen ner snabbare nu då ??

för min koppling slirar inget & frikopplar gör den helt normalt tycker jag......bara det att den har ett högt dragläge & trycker jag ner

kopplingspedalen under färd så är det ett spel på ca 2 - 2,5 cm innan den börjar att slira/frikoppla så man kanske ska låta det vara så eller ska jag

Personligen hade jag släppt lite på wiren, dels för att få ett mer behagligt dragläge och dels för att den ska frigöra kopplingsarm/urtrampningslager ordentligt.
Användarvisningsbild
av maccus
Hilmer skrev:
maccus skrev:

Personligen hade jag släppt lite på wiren, dels för att få ett mer behagligt dragläge och dels för att den ska frigöra kopplingsarm/urtrampningslager ordentligt.

okej bra & ett stort tack för dina svar :D men ca hur mycket ska jag släppa då ??
Användarvisningsbild
av Hilmer
maccus skrev:
okej bra & ett stort tack för dina svar :D men ca hur mycket ska jag släppa då ??
Efter behag ;)
Se till att pedalen hänger fritt, då belastas inte det andra.
Användarvisningsbild
av maccus
Hilmer skrev:
maccus skrev:
Efter behag ;)
okej men skulle du kunna beskriva lite tydligare så är du snäll ??:-/ ......jag har alldrig justerat en koppling i hela mitt liv & jag vill inte göra något tokigt som kan skada växellådan/kopplingen på något sett genom att göra fel :-O)
Användarvisningsbild
av maccus
Hilmer skrev:
maccus skrev:
Efter behag ;)
okej men skulle du kunna beskriva lite tydligare så är du snäll ??:-/ ......jag har alldrig justerat en koppling i hela mitt liv & jag vill inte göra något tokigt som kan skada växellådan/kopplingen på något sett genom att göra fel :-O)
Användarvisningsbild
av Hilmer
När du väl är under bilen så är det bara att leta upp vart wiren tar vägen, vid höljets slut finner du en stor "justerskruv". Finns två varianter, antingen försöker du justera direkt på plats, detta kan dock gå rätt trögt då den är i plast och det spänner en aning när det sitter i sitt fäste. Det andra alternativet är att man lossar wiren från kopplingsarmen och drar/slår ut justerskruven ur fästet innan man justerar det hela.
Ska man bara släppa lite grann på wiren så är det ju inte många varv som krävs så prova dig fram (därför är alternativ 1 enklast så man kan prova efterhand utan att montera allt).
Användarvisningsbild
av NickeGubben
Kopplingsgaffeln ska glappa några mm, viren ska vara slack.
Har du olja så tar den högt upp.
Användarvisningsbild
av maccus
Hilmer skrev:När du väl är under bilen så är det bara att leta upp vart wiren tar vägen, vid höljets slut finner du en stor "justerskruv". Finns två varianter, antingen försöker du justera direkt på plats, detta kan dock gå rätt trögt då den är i plast och det spänner en aning när det sitter i sitt fäste. Det andra alternativet är att man lossar wiren från kopplingsarmen och drar/slår ut justerskruven ur fästet innan man justerar det hela.
Ska man bara släppa lite grann på wiren så är det ju inte många varv som krävs så prova dig fram (därför är alternativ 1 enklast så man kan prova efterhand utan att montera allt).
tusen tack för hjälpen med dina svar......nu kopplar jag :lol: exakt vad du menar :D
Problem med volvo v70-99

Verkar vara en blandad pott. De första verkar[…]

Kan vara vevaxelgivaren som spökar. Sen skada[…]

Ojämn gång.

Elektroniska gasspjället kanske :-/ :-o

Ojämn gång

Smutsig tomgångsventil, luftmassemätare[…]