Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av mattish
Mycket fint dokumenterat!
Dina erfarenheter stämmer bra in på mina.
Körde 53 mil i tisdags som var för delade: 10 mil 80km/h, 15mil 110-120 km/h, lite körning i gbg, 15mil 110-120 km/h, 10mil 80 km/h. Försöker hålla hastigheten, men visst någongång går det snabbare och även ibland tvärtom. Landade på under 0,5l/mil i snitt över resan. Det tycker jag är ok, inte bra eftersom den är deklarerad till så mkt mindre, men acceptabelt!

Dessutom upplever jag att bilen är lättare att köra snålt med nu, det hände något när jag passerade 1000 mil. Innan var det omöjligt. Börjar tro att det är något inprogrammerat. Kollegorna som har likadana bilar säger samma... Runt 1000 mil så händer det ngt...
Användarvisningsbild
av Frode55
Mycket intressant! Jag ser fram emot att jämföra med min egen nya V70 D2 automat. Återkommer!
Har nu även registrerat mig - d v s bilen - på Fuelly.com :wink:
av veeseventy
Bilen har nå gått ca 9500km.
Siste 1233km har den brukt 114,23 l diesel = 0,934 i reelt forbruk med mitt kjøremønster. Sensus sier 0,92 og instrumentet sier 0,94 -så nøyaktigheten er ganske god.
Dette er med 18" vinterhjul med pigg, noe bruk av dieselvarmer, bruk av setevarmer på alle turer, varmetråder i bakrute på auto, auto varmer på, AC på, takstativ og skiholder for to par ski, sjelden eller aldri kjørt med automatgiret på "S".
Fortsatt godt fornøyd med bilen, men dieselforbruket har dessverre ikke endret seg nevneverdig selv om bilen nå har gått tusen mil.
Användarvisningsbild
av joel80
ah17 skrev:Första tankningen gjorde jag idag (fick full tank vid leverans). Det blev drygt 0.59l/mil i snitt. Då har jag kört med värmaren i autoläge och minst 5st direktstarter av värmaren också. Färddatorn har jag nollat ett par gånger under tiden men den har legat under eller något över 0.5 vid varje nollning.
Hur långt körde du på första tanken?
Värmaren sägs ta ca 6dl per timme. Så har du kört den 5ggr och då kanske 30-40 minuter per gång så bör det dragit runt 1,5-2 liter. Om du kört 100 mil så påverkar det då 0,02l/100km. Alltså din förbrukning utan värmaren skulle hamnat på ca 0,57l/mil.

Lägg gärna till bilen på Fuelly du också så blir det lite fler V70 att jämföra med. :)

Jag nollar aldrig färddatorn vid instrumentpanelen mellan tankningarna men nollar Sensus staplar före nästan varje resa. Då har man koll på både resans förbrukning och den totala.. Sen kan man ju också kolla i Volvo On Call och körjornalen om man vill se äldre resors förbrukning. :)
Användarvisningsbild
av ah17
joel80 skrev: Hur långt körde du på första tanken?
Värmaren sägs ta ca 6dl per timme. Så har du kört den 5ggr och då kanske 30-40 minuter per gång så bör det dragit runt 1,5-2 liter. Om du kört 100 mil så påverkar det då 0,02l/100km. Alltså din förbrukning utan värmaren skulle hamnat på ca 0,57l/mil.

Lägg gärna till bilen på Fuelly du också så blir det lite fler V70 att jämföra med. :)
Körde bara 57mil då jag fyllde upp inför en långtur. Korrigerat för bränslevärmarförbrukning blir det då 0,55l/mil. Är Fuelly bättre än spritmonitor?
av Elmeholt
Räknar färddatorn i bilen med förbrukningen för parkeringsvärmaren? Jag tankade idag, kört ganska mkt park.värmare, då hade jag en förbrukning på 1l/mil :( I princip enbart stadskörning då, men tycker fortfarande det är på tok för mkt och inte säljaren sa mär vi köpte bilen.
av mattish
Nej det gör den inte..

Med stadskörning menar du körning i stan ;) men är det många kallstarter också?

Det låter rätt mkt, men tänk på att om du kör värmaren full tid varje gång så drar den motsvarande 1 mils körning...
Användarvisningsbild
av joel80
Färddatorn räknar inte med värmaren. Jag kör värmaren ca 10-15ggr mellan varje tankning och räknar med att den då drar ca 3-5 liter på det. (i snitt ca 30min per gång går den nog..)
Då jag kör ungefär 100 mil mellan tankningarna gör det ungefär 0,3-0,5l/100km på totala förbrukningen. Nu använder jag troligen värmaren rätt lite per körd km jämfört med andra då jag ofta har lite längre resor. Använder man den väldigt frekvent och har korta resor kan det säker påverka mellan 1-2l/100km.

Vad låg din färddator på på senaste tankningen?

Edit:
mattish hann före med svaret.. ursäkta upprepningen. :)
  • 1
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8

Klart det blir bra! :-) Värre borde vara de […]

@fjohan82 , Det finns ju andra bilar än V[…]

Köpa begagnad XC40 fr 2024

Ja, vad är det för motor. Låt som […]

ventiler B5254T11

Hejsan volvovänner! Är det någon s[…]