Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Min XC70 D5 manuell -08 visar förbrukning 0,57l/mil på färddatorn, men vid pump mäter jag 0,68(95,1Mil på 65 liter)
Alltså över 15% fel, och jag har haft park. värmaren avstängd.
Är det datorn som visar för lite, eller är det bilen som drar för mycket på grund av något fel?
Har ni kollat? Vad är normal felvisning?
Må huske på at färddatorn ikke tar hensyn til tomgangskjøring.
Og om du tenker over det, iløpet av 1 tank, blir det mange liter som forsvinner til slutt med tomgangskjøring.
Så tror ikke det er noe galt med din bil, veldig normalt forbruk egentlig.
Doffen skrev:Må huske på at färddatorn ikke tar hensyn til tomgangskjøring.
Og om du tenker over det, iløpet av 1 tank, blir det mange liter som forsvinner til slutt med tomgangskjøring.
Så tror ikke det er noe galt med din bil, veldig normalt forbruk egentlig.
Är inte säker men det tror jag nog att den gör. Har bilen stått på tomgång så blir stapeln väldigt hög på min iaf...
dock visar den som VW inte tomgångsförbrukningen i l/h istället för l/100km.
Min nuvarande v50 1.8f 2006 visar färddatorn för mycket på! I minst 9 fall av 10 visar den mellan 3-9dl/100km för mycket!

Jag kör inte speciellt snålt och har en viss känsla av att det är just de gånger jag försöker köra snålt som den kommer som närmast och vid något enstaka tillfälle visar för mycket.

Det gäller oavsett om jag kör på etanol eller bensin.. och blir ingen större skillnad mellan vinterdäck och sommardäck.
Min färddator visar ungefär 10% för lite jämfört mot pump kontra trippmätaren. Nu har jag bara tankat 2 ggr sen jag köpte bilen, men efter vad man läst här på forument så visar de flestas färddatorer för lite, upp till 10% för lite verkar vara det vanligaste. Tomgångsförbrukning räknas helt säkert in, däremot inte parkeringsvärmaren.

På min förra V40 visade färddatorn också ca 10% mindre än mätt mot pump och detta var kontrollerat vid varje tankning under ca 3 år så eventuell missvisning för att man inte tankade på samma pump kan elimineras.
Jag har bokfört verenda tankning på min 2,5FT. Färddatorns snitt har nollställts efter varje tankning.
Färddatorn avviker endast +1,9% mot snittet vid pump beräknat på 106 tankningar och 5589,62 liter bränsle, både bensin och E85. Färddatorn på min bil stämmer mycket väl med verkligheten.
Glöm färddatorn. Den är möjligt att den stämmer någorlunda om man resetar den vid varje tankning.
MEN, jag har kört 4.300 mil sedan jag tog ut min bil i juli 2011. Jag har aldrig tryckt på reset-knappen. Ändå kan snittförbrukningen minska från t.ex. 13,5 l/100 km till 13,0 l/100 km om jag kör 40 mil på landsväg i lugnt tempo. Det säger sig självt att siffrorna inte stämmer. Inte ens om bilen inte förbrukat något bränsle över alls borde man sett den effekten på färddatorn.
Martinhellström skrev:Min XC70 D5 manuell -08 visar förbrukning 0,57l/mil på färddatorn, men vid pump mäter jag 0,68(95,1Mil på 65 liter)
Alltså över 15% fel, och jag har haft park. värmaren avstängd.
Är det datorn som visar för lite, eller är det bilen som drar för mycket på grund av något fel?
Har ni kollat? Vad är normal felvisning?
Tycker din bil verkar dra extremt lite så du ska nog vara lugn för att det inte är något fel på bilen.
Min färddator (XC70 D5 manuell -09) visar ofta runt 0,64 medan jag vid pump mäter +0,70 sommartid. Och jag försöker verkligen köra snålt!
Felkodläsare: Foxwell NT710

Är det någon med XC60 som testat NT710?[…]

Minirecension av kina DICE

Vem vill köpa kinesiskt skit?

Felet löst, beskrivning i första inl&aum[…]

V90 läggs ner.

På "bygg-sidan" kostar Passat T[…]