Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Det är standard. Misstänker det kom på de flesta volvobilar kring 07-08 någon gång.

/Martin
Jag vet att det har funnits i många år i utlandet, men att det inte varit godkänt enl. lag i sverige. Men Eu-direktiv har gjort att det nu monteras i bilar och jag har ett svagt minne av att de var samtidigt som tex. VAG började med endast varselljus fram.
Funktionen jag menar ovan är iaf att varningsblinkersen tänds. Dock har jag svagt minne av att Farsans V50 (från 05 el. 06) hade någon form av varningssignal när man panikbromsade, men kommer inte ihåg mer.

Bra är det iaf!
Så här står det om funktionen i min instruktionsbok
EBL (Emergency Brake Lights) aktiveras vid hård inbromsning eller om ABS-bromsarna aktiveras. Funktionen innebär att bromsljuset blinkar för att omedelbart göra bakomvarande extra uppmärksamma. Systemet aktiveras om ABS har fått arbeta i mer än 0,5 sekunder eller vid kraftig inbromsning, dock endast när inbromsning sker från hastigheter över 50 km/h. När bilens hastighet är lägre än 30 km/h lyser bromsljus åter normalt och varningsblinkers slås på automatiskt. Varningsblinkers är på tills man accelererar igen, men kan avaktiveras med knappen för varningsblinkers.
Från MY11 går varningsblinkers igång när hastigheten understiger 10 km/h
Bra funktion och med dagens LED bromsljus med snabbare respons för ögat än gamla halogena så är det svårt att missa om man ligger bakom.
Men satan... han va bra nära personerna inne bland småbutikerna och strax innan gång bron va det nog någon stackars cm från han i svarta rocken! Men det är tur att vi har Polisen som fick tag i han tillslut!

Vi som använder bilarna till något vet[…]

V90 läggs ner.

Den CX60 jag tänker på är inte PH[…]

Felkodläsare: Foxwell NT710

Är det någon med XC60 som testat NT710?[…]

Minirecension av kina DICE

Vem vill köpa kinesiskt skit?