Tommty skrev:alltså Pettsson, påpekning av allt sånt behövs verkligen inte. Klart jag håller med att det inte är biltemas fel, DOCK så sätter biltema ut tabeller och rekommendationer som folk använder som hjälpmedel vilket dem ska vara till för, och det är självklart att dem måste göra det för hur många skulle köpa någonting annars? största följsäljningen i en butik är merförsäljning.
Allt kretsar inte runt som du har det som det verkar. att du kan siffror i huvudet och kommer in med motorn på släpvagnen och sedan ber tjejen vid kundtjänst att skruva av toppen för att fixa fram packningen, det funkar inte så för alla människor.
Människor har självklart ett ansvar men då ska man inte heller visa motsatsen genom att lura med tabeller och säga att detta fungerar utmärkt.
Det är som att vi skall plocka bort ALLA vägskyltar med hastighetsbegränsning,färdmål,information och sen blunda för allt hysteri och sedan skyller på att det är var och ens skyldighet att kunna körkortsboken och planera sin resa. Tror du detta kommer att funka?
Jag ska göra det brutalt enkelt för dej..
Du har en chassieskylt på din bil. Den visar med en siffra vilken styrväxel du har på din bil. Men det händer ibland att styrväxlar byts ut. Bägge sorterna passar på din bil sålänge man tar den komplett. 99 % köper en annan ny eller begagnad, styrd av två anledningar. Den ena är att dom inte vet vilken som sitter på plats idag. Alla vet ju inte allt..
Den andra är priset, det avgör ihop med miltalet vad det blir. Hur många reparerar och märker om skylten om man tagit andra sorten?
Precis.. Enda sättet att veta säkert är att titta efter under bilen.
Tabeller är aldrig någonsin individspecifika när det gäller bilar, dom är alltid generella, oavsett om det är populärt eller inte så kräver det kunskaper att handla rätt saker utifrån det. Det finns alltså en anledning till varför dom flesta reservdelsbutiker som säljer delar över disk har utbildad personal som ska undersöka och rekommendera. Biltema i det här fallet har ingen utbildad personal, utan hoppas att kunderna ihop med generella tabeller ska hitta rätt.
Min tanke var inte att slå ned på dom som inte vet. Däremot upplysa igen och igen om att det inte är så*bara att göra ett korrekt inköp av delar som det verkar.