Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Kära kollegor,
tänkte ge mig på packboxbyte mellan motor och aut.låda. Vilken är bästa arbetsmetod på pallbockar:
1. lyfta ut hela paketet med motorlyft eller
2. släppa motorramen och ta enbart lådan underifrån.
av *pettson*
hassehorn skrev:Kära kollegor,
tänkte ge mig på packboxbyte mellan motor och aut.låda. Vilken är bästa arbetsmetod på pallbockar:
1. lyfta ut hela paketet med motorlyft eller
2. släppa motorramen och ta enbart lådan underifrån.
Tja.. inget av det är väl en bra variant på pallbockar om jag får säga så, egentligen. Det kräver en hel del lyfthöjd som du bara når om du ställer pallbockarna långt bakåt. Eller möjligen har pallbockar som är extremhöga.
Lyfta ur motorpaketet kräver en hel del extrajobb men ger bättre arbetsställning. Stor chans att göra fel om man inte är van.

Minst chans att göra fel är väl att ta bort vinkelväxeln först. Släppa subframen på förarsidan och dra ned lådan som brukligt. Sanera, göra jobbet och plocka tillbaka lådan. Sen plocka tillbaka vinkelväxeln.

Allt är en smaksak.

Tips. Håll reda på konvertern. Den MÅSTE vara instucken i sina spår i oljepumpen vid återmontering, annars blir det växellådsrenovering.
Nu har jag inte måttet i huvudet, men konvertern ska vara 30-35mm innanför kanten på svepet om den gått i spåret.

I fredags var det äntligen "om-besiktnin[…]

Det är bara bilar med elektronisk växelv[…]

EX60

Tittade på den i Show Room Kungsträdg&a[…]

Min mätare satt ovanför subframen innanf[…]