Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Perc
wohlfie skrev:Så kommer sätta i ett batteri från en Bmw x5 som är på 100amp.
Det är fråga om AMPERETIMMAR och inte ampere. Men jo, det funkar. Ju större ju bättre.
av tomsa
wohlfie skrev:så där nu har jag gjort lite mätningar.
Får då 15.1v på tomgång.. gasar jag så åker det upp runt 17v
men stänger jag av bilen helt så får jag inte mer än 10v på batteri.
Så detta måste ju betyda att batteri håller på ge sig.

Så kommer sätta i ett batteri från en Bmw x5 som är på 100amp.
Borde funka?
:shock:
Byt inte batteri förrän du fixat generatorn bara för då knäcker du ett batteri till antagligen.
Generatorn laddar för mycket så den får du fixa först.
Byt laddregulator/kolhållare och se om det räcker annars är det ny generator som gäller och det snabbt innan du knäcker mer elprylar i bilen.
av Flintskallen
wohlfie skrev:så där nu har jag gjort lite mätningar.
Får då 15.1v på tomgång.. gasar jag så åker det upp runt 17v
men stänger jag av bilen helt så får jag inte mer än 10v på batteri.
Så detta måste ju betyda att batteri håller på ge sig.

Så kommer sätta i ett batteri från en Bmw x5 som är på 100amp.
Borde funka?

Ojdå, 17V kan säkert knäcka diverse styrenheter/datorer i bilen. Jag hade inte kört med den innan laddningsregulatorn är fixad.
av wohlfie
A har satt i nytt batteri och nu laddar den 14.5v när man gasar 15v
Batteri är från Bmw 100amp
och allt funkar bättre tillomed starta bilen går mycket bättre.. nu tänder den på 1sec.. förut fick jag slita 5sec..

Sen de batteri som satt i är ju helt ihjäl suttit i från 2003 sen bilen tillverkades.
och så var det dåligt med vätska i. Plus att det var väldigt kladdigt och lukt skumt.

Vart upp till volvo och de har mät så det är som det ska iallefall.

Tillomed så växel lådan funkar bättre. men det är bara vad jag tycker... kanske ändå är desamma:)

17V kan säkert knäcka diverse styrenheter/datorer i bilen, bör väll sitta någon spänningsreglerare?
Dock ingen expert på detta.. men men

Får lita på volvofirman.

Dock så var BMW batteri grymt mycket större så fick ändra lite. Men om det orkar dra en V10:a så bör det orka 5cyl :)
Sen stog det något om CCA 600 vad är det?
Kom på det att hoppas de klara kall vinter... men bör det väll göra tycker jag. de andra stog det Volvo 62amp CCA520

Hitta lite info:
Kontrollera laddningsspänningen på batteriet, ett bra värde är 14,4 V/20 grader C (15,1V/0 grader C). Värderna uppmätta strax över tomgångsvarv på motorn. För låg laddningsspänning, trots att kablar och generator är OK, beror ofta på att batteriet är kraftigt urladdat eller sulfaterat. Ladda batteriet (och kontrollera det). Blir det låg spänning (under 14V) och batteriet blir varmt, ska det bytas ut..
Så värdena som är nu är ju bra.

Skulle bara vilja vara kul och veta hur laddregulator/kolhållare ser ut. lätt att byta?
Användarvisningsbild
av Perc
CCA är en förkortning på cold cranking amps. Det är det riktiga amperemåttet. ;) Det som du (och nästan hela resten av världen) envisas med att kalla för ampere ("amp") är egentligen amperetimmar. Det är en helt annan sak.

CCA, eller "startström", mäter hur högt strömuttag batteriet klarar av att leverera på en gång, när du t.ex vrider på nyckeln. Sånt är viktigt inte minst när det är kallt. Det finns dock olika skalor på CCA... åtminstone tre stycken: EN, SAE och DIN. Ta reda på vilken skala som används innan du börjar jämföra två batterier.

Amperetimmar är ett mått på hur hög kapacitet batteriet har. Har du 100 amperetimmar så kan du driva en 1A förbrukare i 100 timmar innan batteriet teoretiskt sett är slut, eller en 2A förbrukare i 50 timmar.

Det är fullt möjligt att tillverka små, kompakta och lätta batterier med hög CCA och få dem att fungera i en personbil, för det går i normala fall inte åt särskilt många amperetimmar för att starta en motor. Däremot behövs amperetimmarna när bilen står parkerad (för det är ju alltid nåt som drar lite ström) eller när du glömmer ljuset på. Eller när bilen inte vill starta och du måste försöka några gånger. Osv.
av :stefan:
Lyssna på Perc för han (hen? :D) har rätt.

Om batteriet suttit sen 2003 har det troligtvis gjort sitt oavsett, i dag räcker batterierna inte lika länge som förr i tiden i 240, Opel Kapitän osv - helt och hållet beroende på all elektronik i bilarna nu för tiden. Ju mer förbrukare du har igång i bilen, dvs rumpvärme, stereon, bakrutedefrostern, insprutning, alla sensorer och givare, desto mer el förbrukas på vägen från generatorn till batteriet. Batteriet sitter sist i kedjan och laddas av den ström som blir över när bilen tagit sitt så att säga.

Dessutom är det inte bra att ha för låg nivå på syran i batteriet, då tappar det kraft per omgående. Nyare batterier är underhållsfria medan gamla måste man slå en kik i cellerna då och då. Generellt ska ytan vara en centimeter ovanför blyplattorna och det är avjoniserat eller destillerat vatten som ska användas för att fylla på, ingenting annat.

Laddningsregulatorn sitter utanpå eller i själva generatorn, det beror på modell på generatorn. Ibland kan man byta bara laddningsregulatorn när laddströmmen är för hög eller pendlar, medan annars måste man byta hela generatorn.
av Rådlös
wohlfie: Här ser du en bild på en laddningsregulator och kolhållare från det stora bilprylvaruhuset. Det är en slumpvis vald bild och kanske inte stämmer exakt med den du har i din bil, men dom flesta är snarlika i alla fall.
http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Bilre ... -63311009/
Kolen är dom där två svarta som står på högkant. Dom är fjädrande i botten. När man skall byta en sådan här och man är ovan så är det till stor hjälp om man tar loss generatorn och jobbar på en bänk. Det är lite "knivigt" att sätta in den nya regulatorn/kolhållaren igen. Kolen skall ligga an mot kollektorerna. Dom är som två hjul, det inre större än det yttre. Därför blir det som ett litet trappsteg så man måste lyfta kolen för att komma över kanten. Det gör man lämpligast med något som fungerar som ett skohorn. En kartongbit eller styv plastbit eller något liknande. Det finns bara minimal plats för fingrarna. Då underlättar det med detta "skohorn".
Allt detta förstår du klart när du gör det första gången. Då ser du det som jag har beskrivit här. Det är inte så svårt som det låter och bara för att man inte har gjort det förut är knappast något skäl att avstå.
av wohlfie
Tack för all info. Myycket bra att veta sånt här om man skulle behöva felsöka mer.

Angående gamla batteri tror jag inte jag ska ladda det änns.
Då jag öppnar polerna för fylla på vätska så ser jag att den polen närmast plus är ju helt svart.
Kanske är därför fick fel mät siffror när jag testa, eller så gjorde jag väldigt fel.

Dessa man sätter i ciggutaget är det en siffra man kan lita på? för kolla volt ?
eller är det bästa att mäta direkt på batteri?
Användarvisningsbild
av Perc
Det går till att börja med inte att kolla skicket på ett batteri genom att mäta spänningen (volt) utan du måste belastningstesta det. Har du inte testinstrument för ändamålet så kan du åka till nån som säljer bilbatterier och ha dem att testa. Det borde dom göra gratis eftersom dom ser sin chans att få sälja dig ett nytt. ;)

Ett utslitet batteri kan du ladda upp och få bra värde i (typ 13-13.5V) men sen när du ska starta bilen så orkar den knappt runt, för kraften (CCA) fattas. Eller så glömmer du på parkeringsljuset någon ynka timme och kommer ut till en död bil, eftersom det inte finns någon kapacitet (Ah) längre.

En enkel belastningtestare består av två krokodilklämmor, en voltmätare, en återfjädrande knapp och ett stort motstånd som sätter belastning på batteriet när du trycker på knappen. Om voltmätaren sjunker när du trycker på knappen så är det kaputt. Ett friskt batteri ska klara av att hetta upp motståndet utan att spänningen sjunker. Motståndet simulerar ungefär en startmotor, och knappen simulerar att du vrider på startnyckeln.

Det finns mer avancerade instrument än så, men dom enkla duger nog för husbehov. :)

Bild
Lös jord i b230a

Under insuget på min b230a sticker det upp e[…]

Är väldigt vanligt med fel på h&[…]

Startproblem

Tycker det lutar starkt åt ett nytt batteri.

Tvättade bilen för första gån[…]