Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av suntrip
Som rubriken säger så är min v70R sjukt svajig är man kommer upp i hastighet..
Det märkligaste är att ligger jag i 100km/h och släpper gasen så vill bilen dra åt ett håll.
När jag sedan börjar gasa igen så vill den åter igen dra åt ett håll.. Får sitta och parera hela tiden, för rätt som det är när man ligger och kör så
börjar bilen dansa lite åt ett håll..
Kör jag i 50km/h och svänger fram och tillbaka så känns bilen såsig och inte alls med i matchen.
Jag har läst en hel del och sökt här och där utan att hitta något konkret svar.
Visst jag kan byta alla bussningar och stag i framvagnen för att det sen skulle vara en hjulinställning som skulle göras..
Så jag efterlyser som sagt ett konkret svar ;)
Och jag har bytt däck med samma fenomen..
av Mobility
Kan ju va en hel del saker. Men börja med att kontrollera styrleder samt bakre länkarmsbussningen fram.
av suntrip
Tjena!
Tack för svaret.. Jag beställde bakre länkarmsbussningar igår så får vi se om jag får något resultat av bytet!
Användarvisningsbild
av dieselmagnus
Kan ju vara dina bakre dämpare som är slut. Så var min V70 den svajade åt sidan vid gas och var oregerlig på vägen. Hur beter sig bilen om du snabbt svänger bilen i ca 50km/h.
av suntrip
Den tanken har slagit mig me..
Jag upplever bilen som svampig om jag gör en manöver i 50km/h..
Långt ifrån direkt i styrningen..
Vad exakt hade du för symtom när dina bakre dämpare va slut?
av suntrip
Ok!
Inte riktigt samma symtom som jag har.. Min drar väldigt mycket åt höger vid gaspådrag och bli allmänt ostabil när jag släpper gasen.. Ska byta länkarmsbussningar imorrn får hoppas på resultat =)
Användarvisningsbild
av milfshake
Jag upplevde liknande symptom på min bil och körde den till volvo. En mekaniker kikade under bilen och tog den sen på en runda och konstatera att det beror på däckbredden och hjulstorleken. Det är ett helsikes parerande vid rejäla gaspådrag och inbromsningar, beroende av vägkvaliten.
Byter jag ner mig till 205 i bredd skulle det inte vara några problem sa han. Kommer jag dock aldrig att göra.

Som värst känns det när man kör bilen i "comfort" läget, bilen rör sig som en babyvagga, varför jag personligen älskar sportläget.
av suntrip
Ok!
Jag bytte igår båda länkarmarna fram.
Och jag kan säga att dom främre bussningarna såg ut som skit.
Men nu går den hur stabilt som helst.. =)
Användarvisningsbild
av camaro69
Vad kostade bytet av båda länkarmarna?
Lös jord i b230a

Under insuget på min b230a sticker det upp e[…]

Är väldigt vanligt med fel på h&[…]

Startproblem

Tycker det lutar starkt åt ett nytt batteri.

Tvättade bilen för första gån[…]