Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Greyleg
Först lite bakgrund. Min 960 -91 har (vad jag starkt misstänker) ett relä som spökar. Det började för ett par veckor sedan då jag bländade av från helljus, och även halvljuset slocknade. Efter lite undersökande hittade jag det relä som styr hel- och halvljuset, och ett lätt knackande på det fick den att slå om och tända halvljusen igen. Jag testade också att öppna reläets kåpa och kolla lödningar med mera i det, men det såg fräscht ut.
Häromdan tog farsan sig en titt på den (han har lite mer koll än jag, då han jobbat på Volvo LV-verkstad), och han såg att det var dålig kontakt i ena stiftet i sockeln, och vred då lite på reläets stift för att möjliggöra bättre kontakt. Dock så funkar det nu ännu sämre. Halvljusen kan slockna och vägra tändas igen, även om man knackar och vickar på reläet.

Nu till min stora fråga. Vi skulle kolla om vi kunde få tag på ett nytt relä, men Volvo har tydligen slutat helt med den typen, och inte ersatt det med nån annan sort. Jag har kollat med Mekonomen och en närliggande skrot, men de hade inte heller nåt sådant. Finns det i så fall reläer från andra som funkar? Typ om 940 kör med samma typ? Om inte, finns det nån annan lösning?

Reläet i fråga är av typ 1362900 (om jag inte kollat på fel nummer).
Användarvisningsbild
av Greyleg
Tackar för tipset. Nu först hade jag möjlighet att dra fram lödkolven, efter att ha upptäckt ett par lödpunkter som såg sämre ut än de övriga. Lödde om dem, och efter ett första test så verkar reläet funka som det ska.
Bromsar på S60

Att klossarna bak tar slut vid ganske tidiga milta[…]

Hej! Då var det min tur. Höger posit[…]

Att ersätta bensinen som säljs i Sver[…]

Volvo car UX

Har varit i kontakt med Volvo om detta och att jus[…]