Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av wohlfie
Får i displayen Lågt Batteri.
Så misstänker att batteri börjar på ge sig.
Hur gör jag för byta bara skruva bort o i med ett nytt?
Funkar det med ett fritids batteri på 75amp?
Eller ska det vara något specielt batteri?
Finns det någon minimum eller Max gräns för amp styrka?
av S.t.r.a.n.D
Bara skruva ur o skruva i.
Ett bilbatteri är väl mer konstruerat för att klara stora uttag under kort tid och ett fritidsbatteri för låga uttag under längre tid. Fungerar gör det garanterat, men det kanske inte håller lika länge som man förväntar sig av ett bilbatteri..
av wohlfie
På batteri står det bara Volvo kan inte se något om amp.

Om generatorn är dålig, hur märker man det?
Kan man kolla detta på något sätt?
av umekille
Åk till närmaste Biltema och rådslå med någon kunnig person.
Dem har också en digital voltmeter du sätter i cigguttaget.
där ser du både laddning då bilen är igång(13,5v ca.)
och sen om batteriet sjunker snabbt när du stänger av bilen.
Användarvisningsbild
av Vojje
wohlfie skrev: Funkar det med ett fritids batteri på 75amp?
Eller ska det vara något specielt batteri?
Var sak har sin plats. Fritidsbatteriet i husvagnen/båten och i bilen ett Startbatteri.
av :stefan:
Du ska absolut inte ha ett fritidsbatteri i bilen! Visst, det funkar kanske ett tag, men batteriet är inte byggt för så höga strömuttag som det blir när du startar motorn och batteriets kallstartseffekt är mycket lägre jämfört med ett riktigt startbatteri - själva "knuffen" som batteriet ger kanske inte räcker när det börjar bli kallt för att orka dra igång motorn.

Du kan ha så många amperetimmar (Ah) som du vill, det är bara ett mått på under hur lång tid man kan ta ut en viss belastning ur batteriet. Men ju fler Ah, desto större blir batteriet rent fysiskt. Det satt ett 62Ah i min V70 som standard, där stoppade jag i ett 95Ah istället. 36 cm långt, men det får ju plats utan problem.

På tomgång ska generatorn ge en jämn laddström på 14,4V, mäts enklast med en multimeter på batteriets poler när motorn är igång. Testa också med lite varv. Är laddningen lägre eller om den pendlar fram och tillbaka har generatorn gjort sitt.

Du kan också belastningsprova batteriet, att det ger 12V med multimetern betyder inte att dess kallstartseffekt är okej. Men det måste man ha en speciell belastningsprovare för att testa, finns hos välsorterade batteriåterförsäljare. Till exempel där jag jobbar. ;)
av wohlfie
så där nu har jag gjort lite mätningar.
Får då 15.1v på tomgång.. gasar jag så åker det upp runt 17v
men stänger jag av bilen helt så får jag inte mer än 10v på batteri.
Så detta måste ju betyda att batteri håller på ge sig.

Så kommer sätta i ett batteri från en Bmw x5 som är på 100amp.
Borde funka?
Användarvisningsbild
av Doffen
wohlfie skrev:så där nu har jag gjort lite mätningar.
Får då 15.1v på tomgång.. gasar jag så åker det upp runt 17v
men stänger jag av bilen helt så får jag inte mer än 10v på batteri.
Så detta måste ju betyda att batteri håller på ge sig.

Så kommer sätta i ett batteri från en Bmw x5 som är på 100amp.
Borde funka?
Enten er det målefeil, eller så har du en seriøs feil på det elektriske anlegget. Derav regulatoren på generatoren.
Skal IKKE ha 15,1 V på tomgang. Normalen er rundt 14 v uten belastning.
På hurtig tomgang bør ladespenningen ligge på i overkant av 14.2 Volt.

Får du ladespenninger opp mot 17 volt, så ryker elektronikken, da denne ikke er beregnet for så høye spenninger.

Hvilespenningen på batteriet skal måles ca 30 min etter motoren er stoppet for at du skal få korrekte verdier.

Anbefaler deg å måle på nytt
Lös jord i b230a

Under insuget på min b230a sticker det upp e[…]

Är väldigt vanligt med fel på h&[…]

Startproblem

Tycker det lutar starkt åt ett nytt batteri.

Tvättade bilen för första gån[…]