- ons 21 nov 2012, 02:12
#701987
Jahopp, bilen varnade tidigare idag för "låg kylvätskenivå - stäng genast av motorn" :shock:
Hoppade direkt ut för att kolla nivå, visar sig att den ligger någon millimeter under min-strecket.
Startade bilen igen för att kolla nivå under tomgång, bilen varnar inte längre för låg nivå trots det är uppenbart. Inget händer med nivå under tomgång, kör en runda på ett par km utan varning. Bilen står still ett antal timmar för att sedan köras flera kilometer utan varningar, trianglar eller övrig problemsymptom.
Tankar bilen och kollar nivå igen, då ligger den exakt på minimi-strecket.. ?:-/
Först tippade jag på ett garanterat minimalt läckage. Efter detta så tippar jag istället på luft i systemet eftersom vätskan "fyller på sig själv", eller blir jag lurad av varm motor och kylvätska som expanderar?
Är det ens möjligt med luft i ett slutet system utan att ha tömt/fyllt på från grunden? (har inte rört kylsystemet någonsin)
Blir väldigt nojig nu att jag har observerat vad som är onormal vitrök, svårt att avgöra.
Vill verkligen inte sitta med ett begynnande topplockspackning-problem här..
Blir till att fylla på till max och sedan observera takten på sjunkande nivå.
Erfarenheter?
Domedagsscenario?
Felsökningar som bör göras?
Hoppade direkt ut för att kolla nivå, visar sig att den ligger någon millimeter under min-strecket.
Startade bilen igen för att kolla nivå under tomgång, bilen varnar inte längre för låg nivå trots det är uppenbart. Inget händer med nivå under tomgång, kör en runda på ett par km utan varning. Bilen står still ett antal timmar för att sedan köras flera kilometer utan varningar, trianglar eller övrig problemsymptom.
Tankar bilen och kollar nivå igen, då ligger den exakt på minimi-strecket.. ?:-/
Först tippade jag på ett garanterat minimalt läckage. Efter detta så tippar jag istället på luft i systemet eftersom vätskan "fyller på sig själv", eller blir jag lurad av varm motor och kylvätska som expanderar?
Är det ens möjligt med luft i ett slutet system utan att ha tömt/fyllt på från grunden? (har inte rört kylsystemet någonsin)
Blir väldigt nojig nu att jag har observerat vad som är onormal vitrök, svårt att avgöra.
Vill verkligen inte sitta med ett begynnande topplockspackning-problem här..
Blir till att fylla på till max och sedan observera takten på sjunkande nivå.
Erfarenheter?
Domedagsscenario?
Felsökningar som bör göras?