...

Moderator: Moderatorer

mikebike skrev:
kebabpizza skrev:Cyklister har alltid väjningsplikt vid oövervakad cykelöverfart.
Trafikförordningen:
"61 § En förare som närmar sig en obevakad cykelöverfart, skall anpassa hastigheten så att det inte uppstår fara för cyklande och mopedförare som är ute på cykelöverfarten."

(Innan "Zebralagen" gällde samma formulering för både cyklister och fotgängare, nu står det så här om fotgängare:
"Vid ett obevakat övergångsställe har en förare väjningsplikt mot gående som gått ut på eller just skall gå ut på övergångsstället.")

För cyklisterna gäller följande på cykelöverfarter:
Trafikförordningen:
"6 § Cyklande eller förare av moped klass II som skall färdas ut på en cykelöverfart skall ta hänsyn till fordon som närmar sig överfarten och får korsa vägen endast om det kan ske utan fara."
Jag brukar kalla den Antisjälvmordsregeln. :D
För cyklister gäller även följande vid en obevakad cykelöverfart:

"En förare har också väjningsplikt mot varje fordon vars kurs skär den egna kursen när föraren kommer in på en väg [...]
3. från en cykelbana, [...]"

Detta kallas utfartsregeln.
torbjorn_75 skrev:För cyklister gäller även följande vid en obevakad cykelöverfart:

"En förare har också väjningsplikt mot varje fordon vars kurs skär den egna kursen när föraren kommer in på en väg [...]
3. från en cykelbana, [...]"

Detta kallas utfartsregeln.
Nej, den regeln gäller cykelbanor som "slutar" (ansluter) mot vägbanan, inte cykelöverfarter. Ofta finns det en varningsskylt för cyklister strax innan den anslutande cykelbanan.
Man måste skilja mellan utfarter och korsningar (cykelöverfarter).
------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Här kommer lite bilder med kommentarer, för er som "bara" kör bil:

Ibland undrar bilister varför man inte använder cykelbanan, men ofta är det svårt och ibland t.o.m. omöjligt. På cykelbanan som ansluter till vägbanan (under -golfen) är det t.ex. ganska svårt att komma fram:
Bild

Stockholstraktens sämsta cykelöverfart (Vallentuna):
Bild

En klassiker från Kungsholmen:
Bild

En helt fantastisk cykelbana i Uppsala:
Bild
Det tog över ett år innan kommunen fixade detta!

En cykelbana i Varberg:
Bild

"Tillfällig" omdragning av cykelbanan i Rissne (det är fortfarande tillfällig omdragning), med grusbeläggning:
Bild
I Hammarby Sjöstad har det varit tillfällig omdragning i över 12 år!

Vägarbeten på cykelbanan är dessvärre standard, jag har inte kunnat cykla till jobbet utan "tillfälliga" omdragningar på nästan 10 år. Ofta finns bara en skylt där det står "Fotgängare hänvisas till andra gångbanan." :roll:
Här är ett typexempel på hur det kan se ut:
Bild
Här har vi alltså en cykelbana man inte skall cykla på (samma sak på Solnavägen). På den gula skylten står det att gång och cykeltunneln renoveras! Notera även felstavningen. :mrgreen:

Nu blir vi lite positiva istället.
Här har vi en välfungerande rondell (Vanadisplan) där cykelbanan ligger inne i rondellen och samspelet mellan bilister och cyklister blir tydligare:
Bild

Här är en överraskning från Upplands-Väsby:
Bild
Bilister som skall köra ut på huvudleden måste alltså först stanna och lämna företräde för eventuella cyklister och sedan lämna företräde för eventuella andra fordon på huvudleden. Det såg ut så här längs hela huvudleden. Trevligt för cyklisterna, men dessvärre inte speciellt vanligt.
På ett annat ställe i samma kommun finns en gång- och cykelbana som har likadana skyltar i båda ändarna; cyklister till vänster om strecket, fotgängare till höger. Det är ungefär lika korkat som att ha en gata enkelriktad åt båda hållen.

I Stockholm finns flera cykelbanor som är skyltade som uppdelade cykel- och gångbanor från ena hållet och gemensamma från andra hållet. Upplagt för konflikter.

En annan vanlig skyltmiss är att man på många ställen har skyltat för "gemensam gång- och cykelbana", vilket innebär att man skall cykla till höger och gå till vänster (som på en vanlig väg). Vid varje övergångsställe/cykelöverfart har man däremot delat upp trafikanterna, vilket gör att man måste cykla (och gå) slalom vid varje passering över väg.

Jag har många fler bilder i min samling, detta är bara ett axplock. :D
mikebike skrev:Nej, den regeln gäller cykelbanor som "slutar" (ansluter) mot vägbanan, inte cykelöverfarter. Ofta finns det en varningsskylt för cyklister strax innan den anslutande cykelbanan.
Man måste skilja mellan utfarter och korsningar (cykelöverfarter).
Om du har en cykelöverfart över en väg så slutar cykelbanan där, och fortsätter
sedan på andra sidan cykelöverfarten...
Man måste skilja mellan cykelöverfart och cykelbana, det är inte samma sak.

Transportstyrelsen om Cykelöverfart

"Cyklister och förare av moped klass II som kommer från en cykelbana har
väjningsplikt när de korsar en väg. Det gäller även om det finns en obevakad
cykelöverfart."

P.S.
På Vallentunabilden ser jag ingen cykelöverfart? Cykelöverfart markeras
med vita kvadrater. Jag ser bara ett övergångsställe...
Apropå axplock kan du komplettera samlingen här:

SKL: Formspråk i gång- & cykelpassager › Praktiska exempel

Se särskilt punkt nummer 4...........

"... eftersom väghållaren markerat en cykelöverfart har man
försämrat läget för cyklister, vilka nu måste iaktta de regler som gäller vid
sådana, nämligen väjningsplikt mot korsande fordonstrafik."
av umekille
Om jag står i en lång bilkö som sakta stressar framåt..skall jag då lämna cykelbanan
fri för överfart eller skall jag klämma mej i baken på bilen före?
Skall inte en cyklist hoppa av och leda cykeln över där bara övergångsställe finns?
Edit:Läste att lagen om företräde vid korsning av väg på övergångsställe och cykelväg
skulle tas bort då korsande cyklister o gående tar för givet att dem är odödliga och bara
ger sig ut på körbanan helst då med sådana där vita pluggar i öronen så de inget hör av trafiken.
umekille skrev:Om jag står i en lång bilkö som sakta stressar framåt..skall jag då lämna cykelbanan
fri för överfart eller skall jag klämma mej i baken på bilen före?
Enligt lagen måste du lämna cykelöverfarten fri för de cyklande, annars blir det böter.

"62 § En förare som närmar sig ett övergångsställe eller en cykelöverfart skall anpassa sitt körsätt så att föraren inte tvingas stanna på
övergångsstället eller överfarten."

umekille skrev:Skall inte en cyklist hoppa av och leda cykeln över där bara övergångsställe finns?
Något sådant krav finns inte.
Man får cykla på övergångsställe.
Byta tändningslås

Du skall kunna byta låset mot ett nytt, l&ar[…]

Ja har man rätt medel eller metod så bl[…]

Jag köpt hem Mcase-säkringar för […]

Volvo 945 STARTAR EJ

Startspärren klipper väl bara soppan? S&[…]