Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av mattish
dst02 skrev:
perhall skrev:Stackars människa, dra husvagn med en 109 hk DRIVe som är jätteslö från början... antar att det är med takbox, barn, cyklar, hammock etc. också så ca 4 ton i tågvikt:)/PH

E de nåt den lilla motorn e bra på så e de att dra släp! Jag fruktade dagen då veden skulle dras hem på slingriga,backiga och smala 70 vägar där den lilla 1,6an gick nog så trött längs vägen ens utan släp men med ett par kubik ved på gallerkärran å 5 vuxna i bilen så jobbade den på helt otroligt bra och förbrukningen då,...tja 0,71, de drar knappt ens min nuvarande Saab 9-3 2,0t med automat,bensin å bara mej själv i bilen på samma sträcka.
Håller med fullt ut!
Väldigt imponerad av hur opåverkad den vart när man hängde något på kroken.. Kanske för att man förväntar sig att den ska vara jättetrött med något bak efter..
av Gourmand
Denna motor är urstark och tål definitivt stryk utan att krokna. Att fartresurserna är modesta är något helt annat. Det är mer en vanesak och framförallt mindre viktigt i vardagskörning, där den räcker till bra. Vill man stå och fåna sig vid rödljus, så köper man ändå inte en V70.
av jpennerb
Gourmand skrev:Vill man stå och fåna sig vid rödljus, så köper man ändå inte en V70.
Klart man gör. Man måste kunna tävla på lika villkor som den andra V70 som står bredvid vid rödljuset. Att åka runt i en sportbil gör det hela för enkelt! :wink:
av Gourmand
Ska jag utmana vid rödljus så använder jag min 2-takts-SAAB, ser till att jag vinner den första 20-metersprinten, lägger mig framför rivalen, drar ut choken och och ger full gas. Kan garantera att den bakomvarande aldrig kan köra om, efterom han inte kommer att se någonting. Sen är det bara att tända en cigarill och koppla av.
av AndS
Är inte frågan om trim/optimering för en 1,6d ett val där man har en viss budget som man vill hålla sig inom?
Kostnad för bil och normalförbrukning av drivmedel.
Och visst kan man då öka effekten med nya inställningar i programvaran för motorstyrning. Att göra det för att få en snabbare bil, nja då känns det redan som man gjort fel val med en 1,6d och ca 110Hk motor.
Däremot om man är nöjd med motorn för normalkörning men behöver lite extra kraft och styrka de gånger man har fullastad bil eller om man ibland drar släp efter, så är det en tillämpbar lösning för ganska billig penning.
Är orsaken att man tycker den är för klen även för normalkörning så har man valt fel motorstorlek.
Användarvisningsbild
av Guru
AndS skrev:Är inte frågan om trim/optimering för en 1,6d ett val där man har en viss budget som man vill hålla sig inom?
Och visst kan man då öka effekten med nya inställningar i programvaran för motorstyrning. Att göra det för att få en snabbare bil, nja då känns det redan som man gjort fel val med en 1,6d och ca 110Hk motor.
Däremot om man är nöjd med motorn för normalkörning men behöver lite extra kraft och styrka de gånger man har fullastad bil eller om man ibland drar släp efter, så är det en tillämpbar lösning för ganska billig penning.
Är orsaken att man tycker den är för klen även för normalkörning så har man valt fel motorstorlek.
+1

För min del räcker kraften i normal körning. Så är det nog för de flesta som inte har rödljusambitioner. I vissa speciella körfall/situationer så hade jag såklart önskat mer kraft. Men att dimentionera motorstorleken för den promillen av körningen är en kost/nytta avvägning och den är högst personlig! Antar att jag passar på pricken på den kunden som skulle vilja trimma sin 1,6D enligt resonemanget ovan. Men att spendera pengar på prestanda går liksom emot hela syftet med bilen. Hade trimmet kostat någon tusenlapp eller två så kanske, personligen tycker jag inte det är värt 8-9000kr. Då hade jag hellre spenderat pengarna på en annan motor...
av Gourmand
AndS skrev:Är inte frågan om trim/optimering för en 1,6d ett val där man har en viss budget som man vill hålla sig inom?
Jag tycker att du sammanfattar det hela ganska bra och det är sannolikt just här som nischen för den här typen av motoroptimering finns - ibland behöver man vrid vid låga varvtal och något högre toppeffekt, men för det mesta duger originalversionen bra. Varför ska man då gå och slänga ut pengar på att köpa en D3 med alla fördyringar det innebär i form av högre fordonsskatt, dyrare försäkring, högre bränsleförukng osv. Resonerar man så, då är en motoroptimering via BSR/Rica naturligtvis prisvärt.
Imorgon, efter lunch, ska jag provköra kollegans BSR-trimmade V70 Drive (139 hk) för att se hur detta ter sig i V70. Han är iaf mkt nöjd med resultatet.

Vi som använder bilarna till något vet[…]

V90 läggs ner.

Den CX60 jag tänker på är inte PH[…]

Felkodläsare: Foxwell NT710

Är det någon med XC60 som testat NT710?[…]

Minirecension av kina DICE

Vem vill köpa kinesiskt skit?