Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Flintskallen
Har en S60 2.5T AUT FWD.

Kör mestadels stadskörning eller på plogade och saltade RV31/40. Alltså nästan all körning på våt asfalt.
Michelin X-Ice (Nordisk Friktion) bromsar mycket dåligt på detta underlag tycker jag, dessutom understyr bilen väldigt mycket... Styrkänslan är nästintill katastrof nu efter jag bytt från sommardäck Michelin Primacy HP till X-ice.

Tänkte därför testa Michelin Alpin A4. Pratade med en däckhandlare och han tyckte att Alpin A4 är mycket stabilare på våta vägar och i höga hastigheter. Det skall även gå att köra hjälpligt på snö om jag skulle behöva det någon gång.

Någon som kör på Alpin A4 och kan ge mig ett utlåtande?
av HenkeH
Alpin A4 däcket är enligt mig det bästa europeiska friktonsdäcket på marknaden. Tyst,mjukt bra egenskaper på det mesta förrutom extrema vinterförhållande.

Vilken dimension är det du ska köra på ??

M v h Henrik
Användarvisningsbild
av Camel
Flintskallen skrev:/.../Alpin A4 är mycket stabilare på våta vägar och i höga hastigheter. Det skall även gå att köra hjälpligt på snö om jag skulle behöva det någon gång.
Instämmer helt i detta. Jag har mycket positiva erfarenheter av Alpin A4 på en V70N 2,5T. På is är däcket däremot ingen höjdare men det är i princip inga däck utan dubb.
Alpin A4 låter som en vinnare i detta fallet då! Beställer 205/55-16 91H. Mina X-Ice är färdiga för återvinning. Skall bli mycket intressant att uppleva hur de presterar i dessa temperaturer. Jag skulle vilja påstå att X-Ice är farliga när det är plusgrader och blött.
dieselmagnus skrev:Kolla lite på Continental ts850 som blev bästa dubbfria vinterdäck. Kör med dessa nu och de är grymt bra.
Jag har redan beställt Alpin A4, jag tror att jag kommer bli nöjd med de!
Väldigt fint pris, 1100kr/st på dackonline.se, jag trodde att de skulle vara dyrare.
Lös jord i b230a

Under insuget på min b230a sticker det upp e[…]

Är väldigt vanligt med fel på h&[…]

Startproblem

Tycker det lutar starkt åt ett nytt batteri.

Tvättade bilen för första gån[…]