Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Tack för all input. Ett svårt val känns det som. Har det att göra med att man får goodwill eller inte om man har servat den på volvo eller annan bilverkstad?

Tror nog att jag väljer Meca och litar på att de använder rätt grejor till bilen :roll: Har varit in där tidigare och köpt lite prylar och dom har då varit seriösa. Tror inte att det kommer att påverka när jag säljer bilen, det viktigaste är att servicen är väl dokumenterad.

Någon som vet vad en uppgradering av mjukvaran kostar? Den som "ingår" när man lämnar in den på en vanlig service. Vad brukar en sådan innehålla?
jpennerb skrev:Tack för all input. Ett svårt val känns det som. Har det att göra med att man får goodwill eller inte om man har servat den på volvo eller annan bilverkstad?

Tror nog att jag väljer Meca och litar på att de använder rätt grejor till bilen :roll: Har varit in där tidigare och köpt lite prylar och dom har då varit seriösa. Tror inte att det kommer att påverka när jag säljer bilen, det viktigaste är att servicen är väl dokumenterad.

Någon som vet vad en uppgradering av mjukvaran kostar? Den som "ingår" när man lämnar in den på en vanlig service. Vad brukar en sådan innehålla?
Ja troligtvis kommer dom att neka dig eventuella goodwill ärenden. Alltså skall man lägga ner dom senaste mjukvarorna i dom styrenheten som skulle bli uppgraderade vid servicen så kan det kosta en bra bit över 1000kr beroende på hur många styrenheter som det finns en ny programvara till, då mjukvaran man laddar ner på servicen endast får användas vid just service.
Jag rekommenderar märkesverkstad, inte för att jag övertygad om deras kunnande men jag tror de tar ett större ansvar vid eventuella fel.
Egen erfarenhet av Ford för 20 år sedan, kamremen gick av = totalhaveri . Ringer till verkstaden där jag alltid har servat bilen och frågar. Ni har inte missat att byta kamremen? Kundmottagaren nja det tror jag inte, men jag skall undersöka och återkomma. En timme senare återkommer kundmotagaren. Ursäkta vi har missat att bytesintervallet är ändrat. Min fråga blev till det svaret. Skall inte ni kunna sånt? Svaret från kundmotagaren Jo självklart så det här står vi för.
Någon gång har även Volvoverkstaden gjort fel på mina Volvo, inte så alvarligt men ändå fel och jag tycker det är så skönt och kunna säga det till dem. Ja men ni är ju experter och skall kunna det där, lös problemet.
Så enligt min uppfattning en märkesverkstad kanske inte gör ett bättre jobb, men de kan inte komma med ursäkter att de inte kan bilen.
jpennerb skrev:Är det volvo som märke eller volvo återförsäljare som står för goodwill. Om det är det första så borde det inte spela någon roll vart man har servat bilen tidigare, kan man tycka... :???:
Det är av Volvo Cars auktoriserad återförsäljaren/verkstad som hanterar reklamation/goodwill gällande arbeten som på något sätt ersätts eller kompenseras av Volvo Cars. Så det har betydelse vart du lämnar din bil för service eller reparation, en ej auktoriserad verkstad kan inte kontakta Volvo Cars och bli kompenserad om man åtgärdar något som Volvo kompenserar för till auktoriserad verkstad. Så här får du betala vad det kostar.
Sedan kan vilken firma som helst erbjuda dig något som goodwill, dvs de behöver inte göra det men tar ändå på sig att åtgärda eller kompensera ekonomiskt.
Sedan finns det en brytpunkt där bilen börjar bli så gammal att man kan bortse från detta.
jpennerb skrev:Är det volvo som märke eller volvo återförsäljare som står för goodwill. Om det är det första så borde det inte spela någon roll vart man har servat bilen tidigare, kan man tycka... :???:
För det mesta är det är det ÅF som står för GDW, om man skulle få problem med sin bil är det lättare att iaf få Goodwill, iaf några procent ifall man servar sin bil där regelbundet. Detta system är ju mest till återkommande kunder, lite som en lojalitetscheck.
estufo skrev:
För det mesta är det är det ÅF som står för GDW, om man skulle få problem med sin bil är det lättare att iaf få Goodwill, iaf några procent ifall man servar sin bil där regelbundet. Detta system är ju mest till återkommande kunder, lite som en lojalitetscheck.
Nja skulle nog kunna säga att minst 90% procent av gångerna är det tillverkaren som betalar goodwill, dock så brukar verkstaden säga att vi står för det där, men i själva verket är det volvo som betalar. Det som krävs är en fulltecknad servicebok från auktoriserad verkstad.

Vi som använder bilarna till något vet[…]

V90 läggs ner.

Den CX60 jag tänker på är inte PH[…]

Felkodläsare: Foxwell NT710

Är det någon med XC60 som testat NT710?[…]

Minirecension av kina DICE

Vem vill köpa kinesiskt skit?