Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av akterspegel
Tack för mattelektionen Camel :D

Det var inte så vetenskapligt, letade upp en platt raksträcka som jag körde fram och tillbaks på några gånger, vet inte hur fort det gick när jag växlade till trean men det är inte omöjligt att växlingen är med i tiden, ska testa mer vid tillfälle, dock inte så inspirerande väder ute.

Jag blev förövrigt förvånad på hur lång tid det tog för motorn att bli riktigt varm!, det verkar som att den vill ligga på 90grader och strax däröver i arbetstemp.

Edit: bränsleförbrukningen går aldrig ner till 0 enligt torque, under motorbroms så går den ner till 1lit/ timma och därunder men aldrig till 0,0
stämmer det och man säjer förenklat att insprutningen upphör vid motorbroms för att det är enklare än att förklara än varför man inte helt bör stänga av bränsletillförseln?
Användarvisningsbild
av Racetwin2
Finns flera trådar i detta ämne. Följande lösningar har jag sett

Android: "ELM 327"-donglen + tex appen "Torque"
I-Phone: "Kiwi"-donglen + appen "REV"
Garmin: Donglen "garmin Ecoroute HD" + kompatibel Garmin GPS

Som någon skrev: Apple har blåtand men den fungerar inte med dessa dongles utan enda lösningen där är en Wi-Fi-dongle.

Apparna Torque och REV är snarlika men ag tycker grännsnittet i Torque är enklare. Jag har testat båda appar - dock utan donglen.

Garmins lösning har jag själv (se video + bilder i min garagetlänk nedan). Fördelen med Torque och REV är att de har mycket mer funktionalitet och flexibilitet än vad Garmins lösning har. Garmins fördel är att den alltid finns då du startar bilen och att den ändå alltid sitter på I-brädan. Man behöver inte öppna telefonen och starta appar etc. Men som sagt - den klarar bara att visa olika mätare samt läsa felkoder etc.

Donglen till I-phone och Garmin ligger på ca 1000 kr medan ELM 327 bara kostar några hundralappar på Teknikmagasinet.
Volvo V50 "Mr White"

Nya läder damasken med R-Design knoppen monte[…]

Det gällde en V90 MY18 köpt 2019. Den se[…]

P-Sensorer inre främre

Ska det vara vinklade eller raka ?

Vårda v90 2025

Nöjer man sig med de 15 år som nyare Vo[…]