Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av emwtur
Frazze.c skrev: Tog isär relät och kollade alla lödningar men kunde inte se något med blotta ögat men troligen är det något glapp inne i relät. Kollade även alla kontakter med Ohmmätare samtidigt som jag rörde på reläet men det var inget glapp på de stora lödningarna iaf. Så fort jag nuddar eller rör en aning på reläet så går overdriven igång. Sprayade kontaktspray inne i relät och nu funkar det mycket bättre än förut iaf, får väl skaffa ett nytt, det måste väl någon ha ett fungerande liggande.
om du kan löda om lödningarna så kanske det kan hjälpa - vet inte om det är vanligt på just överväxelrelät men andra relän går att fixa så
Användarvisningsbild
av lennarte
Jag har misstänkt reläet på min också. Det strulade ju för några år sedan innan overdriven slutade fungera. Under tiden den inte fungerade provade jag massor med gånger och reläet fungerade varje gång. I morse fungerade overdriven första gången, men inte sedan, och likadant i kväll. Vad jag kan se på den otroligt briljanta ritningen ovan är det inte ett vanligt relä (typ extraljus) så jag får nog kolla på det till helgen, det är ju mörkt både när man kör till och från jobbet i veckan.

Mvh
Lennart
av Frazze.c
emwtur skrev:
Frazze.c skrev: Tog isär relät och kollade alla lödningar men kunde inte se något med blotta ögat men troligen är det något glapp inne i relät. Kollade även alla kontakter med Ohmmätare samtidigt som jag rörde på reläet men det var inget glapp på de stora lödningarna iaf. Så fort jag nuddar eller rör en aning på reläet så går overdriven igång. Sprayade kontaktspray inne i relät och nu funkar det mycket bättre än förut iaf, får väl skaffa ett nytt, det måste väl någon ha ett fungerande liggande.
om du kan löda om lödningarna så kanske det kan hjälpa - vet inte om det är vanligt på just överväxelrelät men andra relän går att fixa så
Det är inget vanligt relä, ganska avancerat med elektronik inuti så det är inget jag kan ge mig på, har inga verktyg för att löda så smått. Det är kanske avbrott på kretskortet, ja relät är uppbyggt på ett kretskort med en del elektronikkomponenter på och det kan va avbrott som är så små så man omöjligt kan se dom, inte ens med förstoringsglas. Men en elektronikexpert med rätt verktyg kan säkert fixa våra reläer lätt. Typiskt fel eftersom det funkar när det är kallt, så fort relät har vart igång så blir det varmt och då vidgas ev sprickor och vips så har man förlorat kontakten.
av Frazze.c
lennarte skrev:Jag har misstänkt reläet på min också. Det strulade ju för några år sedan innan overdriven slutade fungera. Under tiden den inte fungerade provade jag massor med gånger och reläet fungerade varje gång. I morse fungerade overdriven första gången, men inte sedan, och likadant i kväll. Vad jag kan se på den otroligt briljanta ritningen ovan är det inte ett vanligt relä (typ extraljus) så jag får nog kolla på det till helgen, det är ju mörkt både när man kör till och från jobbet i veckan.

Mvh
Lennart
Det blir nog tyvärr att skaffa ett "nytt" relä. Men att köpa ett begagnat verkar ju inte va ngn idé eftersom det verkar va en "sjukdom" på dessa reläer. Det bästa vore att skaffa ett begagnat och lämna det till en elektronikexpert och få det fixat, det är det säkraste sättet för vem vet hur länge ett nytt håller?

Finns det kanske någon här på forumet som håller på med elektronik och kan reperera/bygga om relän?

Trodde som sagt att det var glapp i sockeln som någon skrev eftersom det funkade när jag tryckte och vred på relät, men det var ju inte så. Tog ju isär panelen med stereo och allt för att komma åt elcentralen och det är en del jobb så kolla absolut relät före ni river ned halva bilens inredning :o
Användarvisningsbild
av lennarte
Tog mig tid i kväll medan frugan jobbade sent. Tog bort och tog isär reläet, ser fint ut. Kollade efter kall lödningar men kunde inte se något. Satte tillbaka reläet (utan plastkåpan) och kollade med provlampa. Tryckknappen i spaken är ju just en tryckknapp (kommer ström bara när du trycker ner knappen). Fungerade c:a 10 ggr utan problem sen slutade att fungera. Vickade på reläet och det fungerade igen. Provade säkert 100 ggr och felet kom tillbaka då och då men provlampan blinkade varje gång. Märkte dock en sak, det gjorde lika stor nytta att stänga av tändningen som att vicka på reläet. Om det är så vet jag inte, men om det är så, så är det nog i elektroniken det felar. Satte i alla fall ihop det, skedställde stiften med en smal tång lite fett på stiften och provade ett 20-tal gånger och det missade någon gång. Får se i morgon när jag kör till jobbet hur det går.

Mvh
Lennart
Användarvisningsbild
av lennarte
Det funkade kanon i morse också. Provade flera ggr. Kom dock på en sak i gårkväll när kollade på elschemat i Haynes boken. Reläet som länken går till är inte det relä som sitter i min bil (88B) som egentligen är en -89-a. På elschemat som går från -89 till -92 är där en kabel mellan detta relä och styrboxen för insprutningen. Kan ju vara där det felar också. I går kväll när jag hållit på ett tag med tändningen på, slutade det att fungera. Stängde jag av och satte på tändningen så fungerade det igen (som jag skrev on ovan). Någon som har någon teori om detta?
Länken ovan visar troligtvis reläet till och med -88 (88A) Det ser likadant ut för övrigt (ungefär) men det är inte lika många kablar till (och från) reläet. Reläet från Tradera ovan saknar ett stift (VX) som jag har på mitt, så det passar nog bara -88A och äldre

Mvh
Lennart
av Frazze.c
lennarte skrev:Det funkade kanon i morse också. Provade flera ggr. Kom dock på en sak i gårkväll när kollade på elschemat i Haynes boken. Reläet som länken går till är inte det relä som sitter i min bil (88B) som egentligen är en -89-a. På elschemat som går från -89 till -92 är där en kabel mellan detta relä och styrboxen för insprutningen. Kan ju vara där det felar också. I går kväll när jag hållit på ett tag med tändningen på, slutade det att fungera. Stängde jag av och satte på tändningen så fungerade det igen (som jag skrev on ovan). Någon som har någon teori om detta?
Länken ovan visar troligtvis reläet till och med -88 (88A) Det ser likadant ut för övrigt (ungefär) men det är inte lika många kablar till (och från) reläet. Reläet från Tradera ovan saknar ett stift (VX) som jag har på mitt, så det passar nog bara -88A och äldre

Mvh
Lennart
Ser precis ut som mitt relä fast mitt är gult! Hittade ett i källaren när jag städade igårkväll?!!! Exakt lika som på Tradera, ska testa om det funkar på min som är en -90. Funkar det riktigt kan du ju få köpa det billigt Lennart, frakten plus ngn tia. Mitt funkar ju ganska bra nu och jag ska ju sälja bilen och jag är tveksam om jag kommer att ha en Volvo med OD igen, blir nog en V70 el liknande om jag ska ha en annan Volvo.
Användarvisningsbild
av lennarte
Det finns inga "riktiga" Volvo längre. Bara framhjulsdrivna och utan overdrive :cry: .
Mitt är också gult, och det har ett stift mer (8st) än det på Tradera som har 7st. Det kanske fungerar ändå, kabeln till styrboxen kanske inte behövs. Men jag kör med det jag har så länge. Tack ändå.

Mvh
Lennart
av Frazze.c
Testade mitt "gamla" bruna relä som ska vara till och med årsm. -88 enligt vad jag förstått, för mitt "gula" originalrelä funkar fortfarande dåligt när bilen blir riktigt varm inuti. Satte in det bruna reläet och följande hände, overdriven funkar perfekt och på alla växlar, det lyser en pil på instrumentpanelen när o-driven inte är i, precis som på systerns nya C30, en uppåtpil när man ska växla upp. När man fått i o-driven så slocknar pilen. Bifogar bilder så ni ser skillnaden, kanske onödig info men bra att veta att det "bruna" reläet funkar även på nyare fast på lite annorlunda sätt :)
Märkligt att alla lampor finns i och är förkopplade i instrumentpanelen och att de funkar! Hoppas de mörka bilderna syns!

Bild

Så här ser det ut när originalreläet sitter i och o-driven är engagerad:
Bild
Kopplingen tar högt upp.

Har en citroen c5 2004 kopplingen där tar h&o[…]

Lite sent svar nu, men jag tror inte på att […]

Bromsar på S60

Att klossarna bak tar slut vid ganske tidiga milta[…]

Hej! Då var det min tur. Höger posit[…]