Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av CarlRo
Min Volvo V70 -04 har under en tid av oförklarlig anledning startat larmet. Nu kan jag bara låsa bilen med nyckel, så jag inte aktiverar larmet. När jag glömmer mig, så står det oftast på displayen att billarmet utlöst, kontrollera bilen. Ibland verkar det funka, men oftast så sätter larmet i gång av sig självt. Vad kan detta bero på, kan man se detta i diagnostiken på verkstaden, eller vet någon vad som kan vara den troligaste orsaken till detta?
Användarvisningsbild
av wissel
Du har med stor sannolikhet felkod UEM 0004. Din Sirén är orsaken eller rättare
sagt Backupbatteriet i denna siren som är förbrukat. Man byter Sirenen i sin helhet
och den är placerad i hö.hjulhus i framkant. Om du vill larma även fortsättningsvis så ryck
säkringen bara. Sitter i vänster frontpanel, du ser det när du öppnar din dörr. Bakom luckan kollar
du vilken säking, troligen 29 eller 38. Vill du kolla sirenen så kör ner en ruta o larma på,
vänta 1 minut o stick in armen o veva runt, nu skall larmet aktiveras. Bra pipa i sirenen = troligen okej.
Då får du leta ytterliggare.
Slå av rörelsesensorn och kolla om den "falsklarmar" kommande natt.
Kolla om någon kompis har PPC eller Vida,Dice.
av CarlRo
wissel skrev:Du har med stor sannolikhet felkod UEM 0004. Din Sirén är orsaken eller rättare
sagt Backupbatteriet i denna siren som är förbrukat. Man byter Sirenen i sin helhet
och den är placerad i hö.hjulhus i framkant. Om du vill larma även fortsättningsvis så ryck
säkringen bara. Sitter i vänster frontpanel, du ser det när du öppnar din dörr. Bakom luckan kollar
du vilken säking, troligen 29 eller 38. Vill du kolla sirenen så kör ner en ruta o larma på,
vänta 1 minut o stick in armen o veva runt, nu skall larmet aktiveras. Bra pipa i sirenen = troligen okej.
Då får du leta ytterliggare.
Slå av rörelsesensorn och kolla om den "falsklarmar" kommande natt.
Kolla om någon kompis har PPC eller Vida,Dice.
Tack för tipsen, vad kan det kosta att byta sirenen (om det är backupbatteriet som är slut)?
Användarvisningsbild
av wissel
Totalsumma cirkus 2500:- beroende på Verkstad. Dock så måste Volvoverkstad ibland
mjukvaruladda sirenen.
Du kan alltså byta den på "egen" verkstad och,, OM laddning behövs åka till Volvoverkstaden.
Det funkar till o från med att Lås/låsa upp bilen med Fjärrdosan 3-5 ggr i följd. men OM det
inte funkar så gäller Volvo Verkst.
"Ladda mjukvara" är väl inte hela sanningen. Det Volvo gör är att konfigurera sirénen. Det är alltså ingen laddning av programvara som behövs utan konfigurering. Men som sagt det stämmer att man kan behöva blanda in Volvo efter byte.
av Andis
Satte i min 04 en siren från en 07a och allt fungera perfekt efter resetning av datorn. Var samma artikel nr på dom fast den kom från en bil med annat motorval i.

Tyvärr byte dom siren på 08 och framåt vad jag fått fram. Hade tänkt sätta i en sån först men inte alls samma vad jag fick fram.

Fel larmandet försvann direkt.

Med vänlig hälsning,
Andis
av pms
CarlRo skrev:Min Volvo V70 -04 har under en tid av oförklarlig anledning startat larmet. Nu kan jag bara låsa bilen med nyckel, så jag inte aktiverar larmet. När jag glömmer mig, så står det oftast på displayen att billarmet utlöst, kontrollera bilen. Ibland verkar det funka, men oftast så sätter larmet i gång av sig självt. Vad kan detta bero på, kan man se detta i diagnostiken på verkstaden, eller vet någon vad som kan vara den troligaste orsaken till detta?
Här har du mera läsbart om larmet:
http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... 19&t=81969

Är väldigt vanligt med fel på h&[…]

Startproblem

Tycker det lutar starkt åt ett nytt batteri.

Tvättade bilen för första gån[…]

Gasspjällsproblem i v70 2.0F 2008

För att helt utesluta nåt annat skull[…]