Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av AndS
#701399
Gourmand skrev:
Variosboy skrev:Så du menar att bsr och Rica har samma resurser som Volvo? Tillåt mig småle.. Och som sagt. Polestar är bara marknadsföringsnamnet.
BSR och Rica m.fl. är specialiserade på området - det är inte Volvo ! Och som sagt, Polestar gör exakt samma saker som Rica/BSR och jobbar utifrån samma principer. Det är inte specifika "Volvo-kunskaper" som behövs, det är tekniska kunskaper och färdigheter det handlar om. Om Rica/BSR skulle behöva rådgöra med någon, så borde de väl rimligen vända sig till Citroen/Peugeot och inte Volvo.
Detta var väl dagens skitsnack....
Att Volvo inte är specialiserade på att utveckla motorer och hur mycket de tål att effektökas eller skämtar du med oss?
De har avdelningar som enbart utvecklar motorer för sina bilar. Det är Volvo som står bakom de nya typintygen du får INTE Polestar och det är Volvo som ger garantierna. Om det sedan är egenutvecklade motorer eller inköpta har ingen betydelse, de släpper inte in något i bilen som man inte har kontroll på.
Motorn anpassas ju efter Volvos kravbild hur den ska uppträda just i en Volvo.
Volvo köper ju motorerna från tillverkarna, vilket inte BSI gör och det är Volvo som avgör när, var och hur Polestar får släppa en ny programvara.
Inte tusan kan BSI kontakta motortillverkaren och få info hur den är anpassad för tillverkning åt Volvo.
Användarvisningsbild
av Guru
#701403
Gourmand skrev:
Variosboy skrev:Så du menar att bsr och Rica har samma resurser som Volvo? Tillåt mig småle.. Och som sagt. Polestar är bara marknadsföringsnamnet.
BSR och Rica m.fl. är specialiserade på området - det är inte Volvo ! Och som sagt, Polestar gör exakt samma saker som Rica/BSR och jobbar utifrån samma principer. Det är inte specifika "Volvo-kunskaper" som behövs, det är tekniska kunskaper och färdigheter det handlar om. Om Rica/BSR skulle behöva rådgöra med någon, så borde de väl rimligen vända sig till Citroen/Peugeot och inte Volvo.
Du jobbar inte i bilbranchen va?
av Gourmand
#701406
AndS skrev:
Gourmand skrev:
Variosboy skrev:Så du menar att bsr och Rica har samma resurser som Volvo? Tillåt mig småle.. Och som sagt. Polestar är bara marknadsföringsnamnet.
BSR och Rica m.fl. är specialiserade på området - det är inte Volvo ! Och som sagt, Polestar gör exakt samma saker som Rica/BSR och jobbar utifrån samma principer. Det är inte specifika "Volvo-kunskaper" som behövs, det är tekniska kunskaper och färdigheter det handlar om. Om Rica/BSR skulle behöva rådgöra med någon, så borde de väl rimligen vända sig till Citroen/Peugeot och inte Volvo.
Detta var väl dagens skitsnack....
Att Volvo inte är specialiserade på att utveckla motorer och hur mycket de tål att effektökas eller skämtar du med oss?
De har avdelningar som enbart utvecklar motorer för sina bilar. Det är Volvo som står bakom de nya typintygen du får INTE Polestar och det är Volvo som ger garantierna. Om det sedan är egenutvecklade motorer eller inköpta har ingen betydelse, de släpper inte in något i bilen som man inte har kontroll på.
Motorn anpassas ju efter Volvos kravbild hur den ska uppträda just i en Volvo.
Volvo köper ju motorerna från tillverkarna, vilket inte BSI gör och det är Volvo som avgör när, var och hur Polestar får släppa en ny programvara.
Inte tusan kan BSI kontakta motortillverkaren och få info hur den är anpassad för tillverkning åt Volvo.
Nu vet jag inte vad nämnda BSI är för företag, men jag får uppfattningen att du har en något överdriven tro på att Volvo skulle besitta några hemligheter kring denna fransktillverkade motor - världens mest sålda personvagsdieselmotor. Självklart kan du optimera/trimma denna motor utan några som helst problem och framförallt utan att blanda in Volvo i det hela - det är det som är poängen. Många har gjort det och många kommer att göra det fortsättningsvis också.
Användarvisningsbild
av Funk
#701410
Optimera motorn är en sak, att få det att fungera i det komplexa system som en hel bil är en annan... vilket bl.a BSR genom åren visat att de inte alltid bemästrat, även om problemen i all ärlighet inte varit särdeles många.

/Thomas
av AndS
#701414
Fortfarande samma svammel; utifrån att du påstår "BSR och Rica m.fl. är specialiserade på området - det är inte Volvo ! Och som sagt, Polestar gör exakt samma saker som Rica/BSR och jobbar utifrån samma principer."
Så jag lägger ned försöken att förklara då jag nu förstår att vi inte kommer längre.
av jpennerb
#701528
1.6 drive är en skitmotor(i V70II) att trimma/optimera. Redan orginal är den ryckig och ketchupeffekten är påtaglig, speciellt vid starter. Att få än mer laddtryck i denna motor gör allt bara värre! Det går inte att rädda en redan dålig motor med annan mjukvara, det är hela grundmotorn som är problemet.
av perhall
#701538
Dålig... den är ju snål och hållbar, det kan man inte säga om alla dieslar... men klart att den är slö, 109-115 hk i 1,8 ton.../PH
av jpennerb
#701541
perhall skrev:Dålig... den är ju snål och hållbar, det kan man inte säga om alla dieslar... men klart att den är slö, 109-115 hk i 1,8 ton.../PH
Njae...I V70II är den dålig. Passar bättre i V50 alla andra småbilar som den är anpassad för. Men du har rätt i att den är snål, men slö! :D
av Gourmand
#701553
jpennerb skrev:1.6 drive är en skitmotor(i V70II) att trimma/optimera. Redan orginal är den ryckig och ketchupeffekten är påtaglig, speciellt vid starter. Att få än mer laddtryck i denna motor gör allt bara värre! Det går inte att rädda en redan dålig motor med annan mjukvara, det är hela grundmotorn som är problemet.
Kan garantera att denna "skitmotor" håller dubbelt så länge som din bränsleslukande dinousarie och att den är mkt tacksam att "trimma" till ett något högre effektuttag, om det görs på ett seriöst sätt och med den teknik som just BSR/Rica och några till gör.
av jpennerb
#701569
Gourmand skrev:
jpennerb skrev:1.6 drive är en skitmotor(i V70II) att trimma/optimera. Redan orginal är den ryckig och ketchupeffekten är påtaglig, speciellt vid starter. Att få än mer laddtryck i denna motor gör allt bara värre! Det går inte att rädda en redan dålig motor med annan mjukvara, det är hela grundmotorn som är problemet.
Kan garantera att denna "skitmotor" håller dubbelt så länge som din bränsleslukande dinousarie och att den är mkt tacksam att "trimma" till ett något högre effektuttag, om det görs på ett seriöst sätt och med den teknik som just BSR/Rica och några till gör.
Ja fast nu handlade inte tråden om hur mycket en 2.5FT slukar bränsle(som den i och för sig gör, 1.8l/mil i snitt :lol: ) och hur länge den kommer att hålla utan om 1.6d med optimering. Och enligt mig så är den en av dom sämsta att trimma om man inte kikar på sugisar förstås.
V90 läggs ner.

Den CX60 jag tänker på är inte PH[…]

Felkodläsare: Foxwell NT710

Är det någon med XC60 som testat NT710?[…]

Minirecension av kina DICE

Vem vill köpa kinesiskt skit?

Felet löst, beskrivning i första inl&aum[…]