...

Moderator: Moderatorer

Blir så jävla trött på folk som kör om, för att sen precis framför svänga in, gärna så tight så möjligt så det bara sprutar skit och sten på bilen dom kört om.

Detta fenomen är som tydligast på motorvägen, är folk rädda för att åka i vänster filen?
Om man väljer att köra om varför gör man det då inte ordentligt, nä, då ska man KASTA in bilen så snabbt så möjligt.
ÄVEN om personen i fråga INTE har någon annan bil bakom sig som i sin tur vill om.

Jag fick lära mig att när du kör om så ska omkörningen ske tills man kan se den omkörda bilen i innerbackspegeln då gör man filbytet, vilket resulterar i att man har ett okey avstånd till den omkörda bilen.
av umekille
agusta44 skrev:Blir så jävla trött på folk som kör om, för att sen precis framför svänga in, gärna så tight så möjligt så det bara sprutar skit och sten på bilen dom kört om.

Detta fenomen är som tydligast på motorvägen, är folk rädda för att åka i vänster filen?
Om man väljer att köra om varför gör man det då inte ordentligt, nä, då ska man KASTA in bilen så snabbt så möjligt.
ÄVEN om personen i fråga INTE har någon annan bil bakom sig som i sin tur vill om.

Jag fick lära mig att när du kör om så ska omkörningen ske tills man kan se den omkörda bilen i innerbackspegeln då gör man filbytet, vilket resulterar i att man har ett okey avstånd till den omkörda bilen.
Precis...Fick en bil efter E12 i baken så jag visa med bromslyset att han var för tajt på mej...
då börja denne blinka med varningsljus o hellyse...sen vid första tjing fast möte fanns längre fram viker
denne ut och tokkör om alla bilarna i kön...det var regn o dåligt väder just då men han bara gasa på
säkert uppe i 160-170 innan han försvann ur siktfältet.
av umekille
En annan sak som irriterar är då typ en Jordbrukare eller lastmaskin kör efter en större riksväg
i skymning eller mörker med halvdåliga lysen och knappt syns och det finns saftblandare på taket
som lyser med sin frånvaro. Snacka om trafikfarligt.
Var ute och körde häromdagen på Rv50, från laxå hem till hallsberg.
När vi kommer till "Trekanten" som kommer före första avfarten till hallsberg så ligger det
3st epa-traktorer framför oss där det är 70km/t och dom fortsätter på samma väg där det blir 100km/t...

Blir så jäkla arg på dessa människor, dom har inget att göra på dessa vägar där hastigheten är eller överskrider 70km/t,
när dom kör i 30km/t...
Och dom hade bara parkeringsljus på och inga bakljus alls alla tre, tur för oss att det blir dubbelfiligt i 200m så
det var bara att lägga i 3:an och ge full gas för att komma om dem..
av llesrof
umekille skrev:
agusta44 skrev:Blir så jävla trött på folk som kör om, för att sen precis framför svänga in, gärna så tight så möjligt så det bara sprutar skit och sten på bilen dom kört om.

Precis...Fick en bil efter E12 i baken så jag visa med bromslyset att han var för tajt på mej...
då börja denne blinka med varningsljus o hellyse...sen vid första tjing fast möte fanns längre fram viker
denne ut och tokkör om alla bilarna i kön...det var regn o dåligt väder just då men han bara gasa på
säkert uppe i 160-170 innan han försvann ur siktfältet.
Visst var det en nyare Audi?

Det är ett intressant beteende att den bakom blir aggressiv och bär sig illa åt genom att blinka med ljuset och kanske tuta, bara för att den framför måste bromsa. Totalt irrationellt. Det är som när riktigt små barn blir arga på en pinne eller något annat obegripligt.
Traktorer och lastmaskiner skulle vara totalförbjudna på landsvägar utan vägren mellan 06-09 och 15-18. Det är bara så sjukt att de ska få lov att spärra ner till krypfart i rusningstrafik. Fan vad jag blir irriterad på ofoget!
av umekille
Kompis har noterat följande...sen han fixat rejäla stänklappar
på sin 945 bak så har tokomkörningarna minskat utan bilar bakom
ligger närmre men kör inte om lika ofta som förr...Kanske införandet
av stänklappar skulle behövas idag då många bilar river upp så mycket
bakom sig att den bakomvarande blir totalt nedstänkt och vill bara om så
fort det går.
Användarvisningsbild
av erikn
Det där var ingen dum spaning. Jag kör ofta om just av den anledningen, att slippa stänket från den framför. Oftast inte för att jag vill komma fortare fram, ofta kommer man i fatt någon sakta, sedan kör man om fast man hastighetsmässigt inte behöver det.
Senast redigerad av 1 erikn, redigerad totalt 0 gånger.
På tal om traktorer och lastmaskner... flertalet av dessa verkar inte kunna stänga av arbetsbelysningen när de kör. De ser ut som rymdskeppen i "Närkontakt av tredje graden" och man får vända bort blicken och titta ned i golvet gör att inte bli bländad. Jag är övertygad om att det går utmärkt att stänga av denna belysning och bara köra med halvljus men att dess förare helt enkelt struntar i detta. De får gärna ha sin starka arbetsbelysning på när de gräver och jobbar men när de transporterar sig på vägen så borde samma regler gälla för dem som för bilar.
  • 1
  • 77
  • 78
  • 79
  • 80
  • 81
  • 552
Start stopp

Ja,det gör den..

Förstår dig. Helt outstanding bil, den […]

Ger fel i expansionsventil eller reglerventil n&ar[…]

Hej, mina säkerhetsinställningar till&ar[…]