Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

MartinS skrev:
VolvoB20 skrev:
MartinS skrev:Dödsolykorna skulle minst fördubblas så man kan ju välja, materiella eller personskador.

/Martin

Så enkelt är det inte, Gotlänningar och Norrlänningar skulle överleva men 08-or skulle dö som flugor och fylla upp dikena med sina kraschade vrak. :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:
Njae, en norrlänning på svartis är som bambi han/hon med.

/martin

På Gotland har man inte saltat vägarna på 25 år vintertid. Förarna har fått anpassa däck och hastighet istället. Men något sådant är väl inte möjligt på fastlandet antar jag.
Användarvisningsbild
av Funk
Det bor ju knappt någon på Gotland vintertid, så trängseltrafik eller kökrockar är väl okända begrepp iofs..

/Thomas
Användarvisningsbild
av Funk
Vojje skrev:
Funk skrev:Vädret här i Göteborg har mer gemensamt med det i Hamburg eller Paris än det i Lycksele..
Skulle inte tro det. Snarare likt vädret i Manchester. Regn, regn och eehh regn :wink:
Ja, för denna sommaren stämmer det iofs.. :wink:

/Thomas
Funk skrev:Det bor ju knappt någon på Gotland vintertid, så trängseltrafik eller kökrockar är väl okända begrepp iofs..

/Thomas
Japp, jag vet, vägverket hade någon utredning om saltning för ett tag sedan och de kom fram till var att det var mycket lönsamt att salta för då kan folk köra mycket fortare. Så enkelt var det.

Ta Stockholm tex. Utan salt så skulle bilisterna behöva sänka farten och ha längre avstånd, det skulle ge enorma köer då vägnätet inte alls klarar detta. Då skulle man behöva byggade mycket mera vägar och flera filer. Och det skulle bli oerhört dyrt.

Med salt kan man hålla farten uppe och avstånden korta så man får nog kapacitet på de stora vägarna in/ut från städerna.
av osla
är precis lika vanligt med det som ni kallar för svarthalka här uppe. hela hösten har det varit så nu varenda dag nästan men än har jag inte sett någon i diket om man har kört som folk (jag har varit ner en gång, men då var vi och lekte och sladdade)
av llesrof
VolvoB20 skrev:
Funk skrev:Det bor ju knappt någon på Gotland vintertid, så trängseltrafik eller kökrockar är väl okända begrepp iofs..

/Thomas
Japp, jag vet, vägverket hade någon utredning om saltning för ett tag sedan och de kom fram till var att det var mycket lönsamt att salta för då kan folk köra mycket fortare. Så enkelt var det.

Ta Stockholm tex. Utan salt så skulle bilisterna behöva sänka farten och ha längre avstånd, det skulle ge enorma köer då vägnätet inte alls klarar detta. Då skulle man behöva byggade mycket mera vägar och flera filer. Och det skulle bli oerhört dyrt.

Med salt kan man hålla farten uppe och avstånden korta så man får nog kapacitet på de stora vägarna in/ut från städerna.
Visst kan det vara så men det är ju skillnad på att ha ett så bra trafikflöde som möjligt och att köra fort och ansvarslöst. Tyvärr sätter många en ekvivalenspil mellan "att köra fort" och "dumt och farligt". Jag antar att det är alla års kampanjer att dämpa farten som börjar leta sig in i ryggmärgen på folk :D

Såhär står det när jag googl[…]

installera dragkrok

ok, tack för det! Kollade lite mer på […]

nackdelar med Running Boards

I tillbehörsbroschyren står det fö[…]

Vad gäller temp. på skivorna så[…]