Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av skogner
Hej,

När min bil är kall och det är kallt ute (under 5 plusgrader) så tycker jag att 1:an och 2:an är lite "tröga" att få i, dvs att det känns lite som om det inte synkar helt. Samma tröghet kan uppstå om man försöker växla snabbt mellan typ 2:an och 3:an men inget på resterande växlar (6vxl manuell låda).

När man kört ca. 20 min och bilen är riktigt varm går växlarna mycket smidigare... och när man står still med bilen känns inte heller samma tröghet.

Jag har nyss köpt bilen via volvoåterförsäljare, och har 2 års begagnatgaranti, bilen har rullat 7800mil och i övrigt är jag riktigt nöjd med den.
När jag provkörde den kände jag inte detta då det var lite varmare ute.

Är det någon på detta forum som har någon idé om vad det kan vara och om det kan gå på denna begagnatförsäkring?
Hej,
Volvo har åtminstone på tidigare modeller haft problem med att "lådan kärvar på ingående axel ", som Bilia benämnde felet på fackspråk. Jag fick det problemet på en v70-00 som jag ägde tidigare och det borde inte vara delet i ditt fall, - de måste väl lärt sig av sina misstag på nio år. Felet märktes i mitt fall på att 1:an och backen var svåra att få i när bilen var kall. Ring och prata med någon Volvoverkstad om dina problem. Fel och defekter på växellådor är dyra histprier så det kan nog vara värt att du kollar om det är något fel på din bil innan garantin går ut. //Tomas
Felkodläsare: Foxwell NT710

Är det någon med XC60 som testat NT710?[…]

Minirecension av kina DICE

Vem vill köpa kinesiskt skit?

Felet löst, beskrivning i första inl&aum[…]

V90 läggs ner.

På "bygg-sidan" kostar Passat T[…]