Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av kave
Tartryffel skrev:Nu hör inte det här hemma i den här kategorin men det kan ju vara av intresse ändå: de äldre adaptrarna till t.ex. S60/V70N osv kommer inte att funka för de tar den analoga signalen.

Jag är så less på Apple alltså.
Ja, Apple borde skämmas som byter kontakt efter 9 år.
Har någon annan tillverkare använt sig av samma kontakt lika länge?
Det lär gå att köpa helt nya telefoner med den "gamla" kontakten i två år till utan vidare.
Så jag förstår inte vad ni gnäller om.
av Tartryffel
kave skrev:
Tartryffel skrev:Nu hör inte det här hemma i den här kategorin men det kan ju vara av intresse ändå: de äldre adaptrarna till t.ex. S60/V70N osv kommer inte att funka för de tar den analoga signalen.

Jag är så less på Apple alltså.
Ja, Apple borde skämmas som byter kontakt efter 9 år.
Har någon annan tillverkare använt sig av samma kontakt lika länge?
Det lär gå att köpa helt nya telefoner med den "gamla" kontakten i två år till utan vidare.
Så jag förstår inte vad ni gnäller om.
Första problemet är att inte Apple har anammat Micro USB, som alla tillverkare kommit överens om.
Andra problemet är att det inte finns analogt ljud ut ur kontakten som sådan, utan att det krävs en (rätt stor och ful) adapter. Adaptrar är inte bra, de ska inte behövas.
Tredje problemet är att även med adaptern så fungerar inte "iPod Out", den funktion i alla iPhones fram till iPhone 5 som så att säga "emulerat" en iPod. Det är "iPod Out" som t.ex. biladaptrar använder.

Några citat för den som är intresserad:
Here's the thing, though: "iPod Out" doesn't actually mean "audio output from an iPod." It's the branding for a very specific feature for cars and remote-screen tools that was included in iOS 4, which delivered a customized iOS graphic display via the in-dash screens when the device was docked.
What does this mean for you? If you don't have a car that supports iPod Out, and you don't plan to buy one, go ahead and get that iPhone 5 or new iPod touch you're craving. The Lightning to 30-pin adapter may be clumsy and certainly isn't cheap, but it definitely will let you connect to your music.
Fetmarkerat i sista citatet då Volvos interface är just för iPod Out.

Wired har en bra artikel i ämnet: http://www.wired.com/gadgetlab/2012/09/ ... ecosystem/
av Tartryffel
Amli skrev:Det är väl inte svårare än att du då inte köper en iPhone 5.
Och du tror att det är mitt val av telefon vi pratar om här? Vi diskuterar om iPhone 5 fungerar i Volvos bilar. Med ditt resonemang kan man möta allting med "passar det inte så välj något annat". Exempelvis "passar det inte så läs inte tråden". Vilket vore tämligen otrevligt.
av Amli
Tartryffel skrev:Med ditt resonemang kan man möta allting med "passar det inte så välj något annat".
Jag kan inte se hur de du kan vinkla mitt inlägg till allt som finns men i det här specifika fallet. Ja. Välj bara något annat. Du skriver ju själv hur trött du är på Apple och det bara är problem.

Personligen tar jag för givet att iPhone 5 kommer fungera i Volvo.
Användarvisningsbild
av kave
TatTryffel: du har helt missuppfattat det hela. Mig veterligen är det enbart bmw som anammat iPod Out. Sannorlikt därför man skippar det numera.
Du kommer garanterat kunna ansluta även iPhone 5 till USB porten på en nyare Volvo och spela upp musiken därifrån.
Lite lustigt att det är mer uppmärksamhet när Apple lägger ner detta än när man lanserade det.
Om du sen hade bemödat dig att studera en Micro usb kontakt hade du vetat att den inte lämpar sig för ex dockning etc.
av Tartryffel
Fast eftersom USB är en ren datakontakt så är det helt upp till mottagaren vad den gör med signalen. Exempelvis fungerar ju nästan alla spelare på marknaden med vanliga USB-minnen.
av IamEsse
perhall skrev:Apple vägrar ju att ansluta sig till micro-SD-standarden och har igen en ny laddare till iPhone 5. Möjligen sparar de 2 gram men skapar mycket irritation. De var ju en gång i tiden ute med att öppna system är bra, nu är det tvärtom. Ung. som FOREX som tyckte man skulle betala kontant för de var billigare tills de hade tagit över marknaden och helt plötsligt ville att man skulle betala med FOREX-kort eller köpa valuta från FOREX, nu med tio gånger högre spread mellan köp- och säljkurs än när de var en mindre aktör/PH
Varför skulle de anamma en kontakt som skulle ge fler problem än den löste? Läs mer här http://alltommac.se/nyheter/5-anledning ... mikro-usb/
Användarvisningsbild
av akterspegel
IamEsse skrev:
perhall skrev:Apple vägrar ju att ansluta sig till micro-SD-standarden och har igen en ny laddare till iPhone 5. Möjligen sparar de 2 gram men skapar mycket irritation. De var ju en gång i tiden ute med att öppna system är bra, nu är det tvärtom. Ung. som FOREX som tyckte man skulle betala kontant för de var billigare tills de hade tagit över marknaden och helt plötsligt ville att man skulle betala med FOREX-kort eller köpa valuta från FOREX, nu med tio gånger högre spread mellan köp- och säljkurs än när de var en mindre aktör/PH
Varför skulle de anamma en kontakt som skulle ge fler problem än den löste? Läs mer här http://alltommac.se/nyheter/5-anledning ... mikro-usb/
Haha, apples fanboysida går väl knappast att använda som bevismatreal!

Är själv tvingad till apple genom jobbet och deras prylar tvingar världen att anpassa sig till dom istället för tvärsom!
Ren skit i mina ögon!
av IamEsse
akterspegel skrev:
IamEsse skrev:
Haha, apples fanboysida går väl knappast att använda som bevismatreal!

Är själv tvingad till apple genom jobbet och deras prylar tvingar världen att anpassa sig till dom istället för tvärsom!
Ren skit i mina ögon!
Hur menar du med bevismaterial? Punkterna är ju empirisk fakta - är det inte så att det gör dig till en fanboy att bara slänga bort det till förmån för att bara använda det slentrianmässigt i ett försök att slippa ta till dig fakta?. Kan inte MicroUSB leverera VGA eller tillräckligt mycket ström till iPad med retina-skärm så är väl så och ingen värdering?

Du verkar lägga väldigt mycket känslor bakom det här när det i själva verket nara handlar om en kontakt som, precis som allt annat, har för och nackdelar. Jag tror dock bara att det är i Apple-sammanhang känslorna går så höga för en enkel kontakt.
Felkodläsare: Foxwell NT710

Är det någon med XC60 som testat NT710?[…]

Minirecension av kina DICE

Vem vill köpa kinesiskt skit?

Felet löst, beskrivning i första inl&aum[…]

V90 läggs ner.

På "bygg-sidan" kostar Passat T[…]