Här kan ni klottra av er sport, politik, efterlysningar m.a.o offtopic!!!

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Guligan
Nu ska vi se om det finns några flygintresserade på forumet?

Vad tror ni om SAS. Blir det konken? Överlever bolaget på sikt?

Jag flyger ganska mycket. Har haft över 50 flighter bara med SAS under senaste året, och jag skulle tycka det vore mycket tråkigt om bolaget går under.
Däremot har SAS så många problem att lösa att jag nästan tror att en konkurs vore bra så de kommer ur alla gamla avtal som är förödande för dem. Personligen skulle jag dock förlora på det då mina 160.000 Eurobonuspoäng, som ju är värt en del, lär gå upp i rök.

Vad jag förstår hänger det nu på det danska förbundet CAU som ansluter kabinanställda där, spännande utveckling!
Användarvisningsbild
av MartinS
Ingen aning hur det går men jag kan förstå att de är i den här situationen.

Jag flyger en hel del i jobbet och försöker i största möjliga mån undvika SAS. Dom är lika dyra som "bra bolag" men planen är gamla, små och trånga. Servicen är obefintlig, inget ingår i "Cattle class" etc. etc.

I princip alla är ju bättre än SAS. LuftHansa och Air France är ju överlägset bäst inom Europa tycker jag.

/Martin
av Malmstroem
Jag flyger också en del. Jag kan hålla med om att SAS inte har någon vidare service på planet och att planen är gamla.

Däremot är SAS i mitt tycke i särklass bäst om det blir några problem med bokningar eller dylikt. Jag flyger därför gärna (helst) med dem.

Med SAS kan man oftast flyga vidare och fixa saker i efterhand. De accepterar att saker blir fel och försöker hjälpa till med att rätta upp det. Försök att ha en sådan dialog med Lufthansa (det stora tyska bolaget som aldrig gör fel, och när de gör fel så gäller regel 1 -- vi gör aldrig fel...). Tyvärr börjar de bli mindre bra även i detta avseende. För SAS har hamnat i en taskig position -- full service priser och low cost service -- och det är inte en bra situatin att vara i.

Nu verkar det som att SAS i alla fall kommit ett steg vidare. Jag tror dock att det återstår många steg innan de har säkrat sin långsiktiga överlevnad.
Användarvisningsbild
av Guligan
Jag håller med MartinS om att Lufthansa m.fl. har bättre service ombord, i allafall för oss som reser monkey class. Att få en macka och pilsner strax efter take-off är inte helt dumt. I mycket övrigt så är SAS riktigt bra, de är punktliga och man vet att man kommer fram, vilket ju inte varit helt säkert med Lufthansa under hösten. Jag reser ca 80-90% inrikes, och där fyller SAS en viktig funktion.
Användarvisningsbild
av MartinS
Fast alla "riktiga" bolag är ju punktliga och tar hand om sina passagerare vid eventuella problem, så upplever jag det i alla fall.

En av SAS fördelar är att de är med i StarAliance så om man av någon anledning behöver bokas om kan man ha tur att komma med ett Lufthansaplan : -)

/Martin
av Eirike93
Känns väl inte som om det kommer bli bra om dom inte gör en riktig storsatsning...
Det var ju en anledning till att dom hamnade här - har dom rättat till det?
Att sänka lönerna och förlänga arbetstiderna kan ju funka, på kort sikt, det gäller att göra en förändring under tiden så att det kan återgå till det normala sen igen :???:

Byt kamrem + kamremsspännare, multirem + mult[…]

Volvo 740 fördelare

Är det lh2.4 i nya motorn så borde de v[…]

Värme i kupén laddhybrid

Vad har du för tillskottsvärmare är[…]

Ja , det är enkelt att jobba med vänster[…]