Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Mccartney
Då har man fått en v70 T4 manuell som jag ska köra en vecka ska bli intressant att jämföra med min XC70 D5a med polestar.

Det första intrycket är att det är en gedigen bil fast tråkig....ska bli kul att se bensinförbrukningen.
Då är nog D5 rejält mycket snabbare i alla situationer utom fullgasacc, då är T4 marginellt långsammare men kräver att du varvar hårt... förbrukningen är nog lika.../PH
Bilen känns helt ok det jo volvo tyngd och kvalite:) Absolut inte samma klass som en xc70 men helt ok familjebil till ett bra pris. Det positiva är att motorn är väldigt tystlåten på tomgång:)

Manuell låda tycker jag är skit men det är högst personligt. Hade en v70 2,5FT innan och får säga att den var betydligt trevligare att köra.

Men T4 är en normal bil och tycker den är mycket bra:)

Har kört både en Passat CC och en Touran idag och kan bara säga att volvon slår dem båda:)
hej varför byter du bil i 1 vecka är din trasig eller ??? och vad är ditt fel iså fall min D5 ska inn på turbo byte i morn så får se om det blir bra
Konstigt nog verkar den lilla hårt belastade turbofyran i T4 hålla bra. Har en del kontakter hos åf och har inte hört om ett enda turboras el liknande än. MY12 går betydligt bättre än MY11. Bra instegsmotor får man säga, även Audi, Merca och BMW har ju numera turbomatade snåla instegsmotorer i stora klassen... håller med om att 2,5FT är trevligare annars. Roligare ljud, bredare register och mer effekt. Fast inte så jättemycket bättre drag, faktiskt, om man kör med ganska lite last./PH
Kan summera lite mer nu. T4 imponerade på mig, en förbrukning på 0,85 med 179hk tycker jag är bra. Bilen hade den lägsta utrustning nivån men helt ok att köra. Där stod något med edrive=en knapp någon som vet vad som händer när man använder den? Lägre varvtal eller? Bilen tyckte jag faktiskt var tystare än D5an:) Nu var det bara jag o min sambo i bilen men kraften i motorn räcker bra till för normal körning.

Kan tänka mig en T4 a som andra bil. Hur tycker ni T4 står sig mot dem små dieslarna?
Mccartney skrev:Kan summera lite mer nu. T4 imponerade på mig, en förbrukning på 0,85 med 179hk tycker jag är bra. Bilen hade den lägsta utrustning nivån men helt ok att köra. Där stod något med edrive=en knapp någon som vet vad som händer när man använder den? Lägre varvtal eller? Bilen tyckte jag faktiskt var tystare än D5an:) Nu var det bara jag o min sambo i bilen men kraften i motorn räcker bra till för normal körning.

Kan tänka mig en T4 a som andra bil. Hur tycker ni T4 står sig mot dem små dieslarna?

Drive knappen är väl start/stopp?
perhall skrev:Konstigt nog verkar den lilla hårt belastade turbofyran i T4 hålla bra. Har en del kontakter hos åf och har inte hört om ett enda turboras el liknande än. MY12 går betydligt bättre än MY11. Bra instegsmotor får man säga, även Audi, Merca och BMW har ju numera turbomatade snåla instegsmotorer i stora klassen... håller med om att 2,5FT är trevligare annars. Roligare ljud, bredare register och mer effekt. Fast inte så jättemycket bättre drag, faktiskt, om man kör med ganska lite last./PH

Varför skulle den inte hålla? Skandal av volvo ifall grejerna skulle rasa efter 1 eller ett pat år, vi verkar ha blivit duktiga på att acceptera att våra bilar står mer på verkstan än ligger ute på vägen, vi verkar alltmer tycka att de e ok med mycket problem bara bilen har massa lulllull så är den bra.
dst02 skrev:
perhall skrev:Konstigt nog verkar den lilla hårt belastade turbofyran i T4 hålla bra. Har en del kontakter hos åf och har inte hört om ett enda turboras el liknande än. MY12 går betydligt bättre än MY11. Bra instegsmotor får man säga, även Audi, Merca och BMW har ju numera turbomatade snåla instegsmotorer i stora klassen... håller med om att 2,5FT är trevligare annars. Roligare ljud, bredare register och mer effekt. Fast inte så jättemycket bättre drag, faktiskt, om man kör med ganska lite last./PH

Varför skulle den inte hålla? Skandal av volvo ifall grejerna skulle rasa efter 1 eller ett pat år, vi verkar ha blivit duktiga på att acceptera att våra bilar står mer på verkstan än ligger ute på vägen, vi verkar alltmer tycka att de e ok med mycket problem bara bilen har massa lulllull så är den bra.
För att Merca, BMW och Audi alla har haft omfattande problem med sina tidiga direktinsprutade bensinmotorer... liksom många dieslar... /PH

Vi som använder bilarna till något vet[…]

V90 läggs ner.

Den CX60 jag tänker på är inte PH[…]

Felkodläsare: Foxwell NT710

Är det någon med XC60 som testat NT710?[…]

Minirecension av kina DICE

Vem vill köpa kinesiskt skit?