Bilvård, lackering, däck, fälgar, styling och väghållning diskuterar vi här…

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av gson81
Tänkte höra om det går att dubba om vinterdäck? För jag har två framdäck som är bra mönster (Ser ut som nya och bakdäcken har bra dubb och mönster) på fast dubben ser inte så fina ut.
Om inte. Hur bra är året runt däck? Jag åker rätt mycket utanför stan. Kan man lita på såna då? Jag har en v70N -01.
Användarvisningsbild
av Vojje
Tänk på att alla året-runt-däck inte är godkända som vinterdäck.
De saknar korrekt märkning och finns ej med på STRO:s lista.
Användarvisningsbild
av Lucif3r
Köper du dubbfria (vinterdäck!) av ett bra märke så är dom riktigt bra.
Dubbfria kräver dock ett lite annorlunda körsätt än med dubbar (har jag blivit informerad om, dock inget jag har märkt av iaf)

Personligen avskyr jag dubbar. Gillar det inte alls. Och jag anser t om att dubbfria många gånger är bättre än dubbat. Har kört om måååånga bilar som blivit stående med dubbar 8)

Givetvis beror det på hur man kör. Kan man köra så tar man sig fram med vad som helst i stort sett (ja, i många fall även med sommardäck :lol: ) - kan man inte köra blir man stående oavsett om man har "världens bästa däck".
Detta med dubbdäck vs dubbfria däck går ju att diskutera i oändlighet och det finns personer som hyllar och hatar båda delarna. Mycket beror på ditt körsätt samt väglaget (var i sverige du bor). Jag personligen skulle aldrig i mitt liv köpa dubbfria vinterdäck för jag tycker dom är värdelösa. Har kört 1 månad med såna när jag köpte förra bilen men bytte rätt snabbt. Men bara därför betyder det inte att samma sak gäller dig. Jag förstår absolut att många i södra sverige kör med dubbfritt av flera anledningar, framför allt så är ju "halkperioden" kortare.
Det bästa är ju att prova på det själv, du kanske har någon vän eller släkting som du kan låna bil av och prova. Och ta då och prova när det är som sämst väglag, för det är då du vill ha bra däck.
Användarvisningsbild
av kvantskum
gson81 skrev:Tänkte höra om det går att dubba om vinterdäck?
Försöka går ju, men jag har svårt att tro att dubben sitter kvar någon längre tid....

Efter att ha varit nära att klippa 2 älgar med dubbfria märkesdäck så kommer jag aldrig att ens snegla åt dubbfritt igen.
Det var 1+ ute och blankis. Körde max 80-90 km/h på rak väg och såg tack vare 3 x NBB Xenon älgarna redan på låååångt avstånd.
Lugnt tänkte jag, och började ta på bromsen, men bilen saktade inte ner ett dugg. ABSen jobbade som besatt men inget mer hände.
Tur var att älgarna stod stilla när jag och mina dubbfria passerade dom med 70 knyck...
Totalt värdelösa i sådana förhållanden!
av zillen
kvantskum skrev:
gson81 skrev:Tänkte höra om det går att dubba om vinterdäck?
Försöka går ju, men jag har svårt att tro att dubben sitter kvar någon längre tid....

Efter att ha varit nära att klippa 2 älgar med dubbfria märkesdäck så kommer jag aldrig att ens snegla åt dubbfritt igen.
Det var 1+ ute och blankis. Körde max 80-90 km/h på rak väg och såg tack vare 3 x NBB Xenon älgarna redan på låååångt avstånd.
Lugnt tänkte jag, och började ta på bromsen, men bilen saktade inte ner ett dugg. ABSen jobbade som besatt men inget mer hände.
Tur var att älgarna stod stilla när jag och mina dubbfria passerade dom med 70 knyck...
alternativt idioti och för hög hastighet i förhållande till väglaget! Det är ju lättare att säga att däcken inte höll måttet än att säga att jag körde fortare än vad väglaget tillät! Bara att ta en titt på trafiken när första snön kommer, folk med sommardäck kryper fram. När sen vinterdäcken är monterade är det full fart igen!
Användarvisningsbild
av Lucif3r
kvantskum skrev:Efter att ha varit nära att klippa 2 älgar med dubbfria märkesdäck så kommer jag aldrig att ens snegla åt dubbfritt igen.

2 alternativ finns här:
1) dina sk. "märkesdäck" var egentligen några riktiga skitdäck köpta på tradera för en hundring styck
eller
2) Du behöver lära dig köra.
av Malmstroem
Jag har två bilar med vinterdäck på just nu. Den ena med dubbfria Hakka, den andra med Michelin dubbdäck. Jag anser mig hyfsat neutral när det gäller dubbar och inser att de har olika för och nackdelar.

Vi ren is (speciellt blöt sådan) så upplever jag skilnaden just precis så stor som kvantskum -- dvs gigantisk.

Det har ingenting med körskicklighet att göra, utan en ren konsekvens av att blöt is som inte har ruggats upp av dubbar har väldigt låg friktion. Ska du fått nått fäste där behöver dubbar. Inte ens dubbar ger bra fäste -- men betydligt bättre än dubbfritt. Läs valfri däcktest och du kommer att se det verifierat om du inte provat själv.

Alternativet till dubbdäck är att köra väldigt långsamt vid sådant väglag, men det är inte alltid man vet att det är "svartis" på vägen. Vid alla andra väglag fungerar dubbfritt så pass bra att den inte är en gigantisk skillnad.
av umekille
Tyvärr så fungerar dubbfritt endast där dubbade ruggat upp ytan på vintervägen.
Man kan tilläggsdubba ett vinterdäck men då får det inte vara allt för slitet.
Att pilla ut gammal dubb och ersätta med nya kan fungera men oftast så sitter
de inte ordentligt och lossnar efter ett tag för gummit i däcket tappat mjukheten.
Då är alternativet köpa nya däck
även lågprisdäck som de dackonline.se säljer ett bättre alternativ.

Hej har bytt handbromsbackar och wirar på e[…]

Kan vara något så enkelt som att centr[…]

Om tändlås är kasst ?

Vad är symtomen om tändlåset ä[…]

Hej Killen som hjälpt mig har beställt […]