Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Sunschreem
Har byt till ett par fräschare stolar, men året äldre = SRS-lampan lyser. Helst hade man ju velat ha det som det är tänkt. Men eftersom Volvo ska krånga så får det bli ett motstånd istället. Finns dessa att köpa på volvo? Har någon artikelnummer och gärna pris på dessa. Sista lampan jag har kvar att släcka sen är det svart förutom när helljuset åker på och cruisen såklart 8)
Användarvisningsbild
av Sunschreem
Jo dom har SIPS, men kablaget i stolen passar inte med det som sitter i bilen. Och krockkuddemodulerna skiljer så vågar inte "skarva på". Och stolarna satt där när jag köpte den. Tydligen har dom ändrat kontaktstycke samt krockkuddemodul från 97-98 och 99. Därför känner jag att enklaste blir att köpa motstånd, tanken från början var givetvis att göra det "orginal" men det verkar lite beständigt.
Användarvisningsbild
av Sunschreem
Lucif3r skrev:97-98 har mekanisk utlösare till kudden, medans 99- har elekrisk. Med andra ord, 97-98 har ingen kontakt ö.h.t för sidokrockkudden.
Menar du att den känner av på något annat sätt att utlösa? Du får gärna berätta mer om den mekaniska utlösaren o hur det fungerar om du vet :)
Användarvisningsbild
av Lucif3r
Jag är inte så jätte-insatt. Men det sitter någon utlösare på sidan av stolarna, och när denna får sig en rejäl smäll (av t ex B-stoplen eller en dörr) så löser airbaggen ut.
Det sitter ett lås-verktyg på sidan under facken som man använder när man t ex ska transportera stolarna. Med denna monterad kan inte airbaggen lösas ut (om man inte slår med en slägga och har sönder låset såklart).
av *pettson*
Det finns fler alternativ.
Det ena är ju att använda stolstypen som ska vara när man byter stol. Det är ju bäst.
Näst bäst är ju att byta sipskudden bara, till den rätta.
Det sista är att betala för en omprogrammering och ta bort sips programmässigt. Vilket bör gå att göra i din modell.
Samtidigt bör du få papper på detta så ingen upptäcker det på hårda vägen att du inte har sips i bilen. Om den nu avyttras eller lånas ut till annan förare.
av *pettson*
Eftersom lampan lyser är systemet helt avaktiverat. Det enda som nu fungerar om olyckan är framme blir förarstolens mekaniska sips. Resten är dött.

Hej igen. Bytt pcv huset inkl slangar. Motorlampa […]

Volvo Selekt garanti

Hej, ville höra om era erfarenheter gä[…]

Okej. Tack för svar! Jag var lite inne p&ari[…]

Nu har jag testar att smörja kontakten p&arin[…]