Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av johanbjork1980
Jag har en V70 2,0F 09 ( 6000 mil ) som jag enbart kör på etanol som efter mjukvaruuppdatering beter sig väldigt konstigt.
En vecka innan bokad service så tändes avgasreningslampan och dom nollade larmet som sa att det var för mager blandning, efter 3 dagar kom larmet tillbaka och jag åkte dit igen. samma problem som innan och dom nollade larmet och gjorde en uppdatering. efter detta när jag kopplar ur så vet inte bilen vilket varvtal den ska lägga sig på utan flackar upp å ner för att tillslut dö. Det är inga problem att starta den igen å den går rent när jag kör.
Har varit tillbaka med bilen igen men dom hittar inga fel när dom läser av bilen. Nu vill dom att jag ska köra tomt på etanol å tanka bensin för att se om det blir någon skillnad.
Någon som varit med om detta eller som har några tips
av MattiasD
När en Volvoverkstad inte har en aning, famlar de i mörkret och uppmanar att tanka bensin. Vad ger det? Om du tankar bensin, och bilen skulle gå bättre - vad ska Volvoverkstaden göra då? Bilen ska fungera bra på etanol så de måste ändå lösa felet.

Har du haft samma problem under fler tankar E85? Det händer i bland att motorn går dåligt på en enskild tank. Det kanske har kommit in vatten i cisternen och separerat etanolen från bensinen.
Användarvisningsbild
av Racetwin2
Min 2,0F som jag hade för några år sedan hade ett antal kända problem:
Tändspolarna - dåliga från fabrik. Finns ett garantijobb på detta som skall vara utfört
Bränslepump. Har för mig att de också bytte denna på ett garantiärende

Min 2,5FT hade fel på kalibreringen av tankgivaren och det blev exakt som du skrev: gul motorlampa samt ryckig gång. Fixades efter tre gånger med ny mjukvara (välkänt fel). Kolla så att tändspolarna är bytta samt be dem uppdatera mjukvaran för etanolhaltsgivaren.

Edit: Jag körde alltid på E85.
av tobban79
Jag hade en v70 2,0F -09 som åkt in och ut på verkstad under ett års tid. Den dog när jag frikopplade och felen låter exakt som dina. Man fick aldrig ordning på det. Den nya ägaren på bilen kände till felen och jag är glad att jag blev av med den. Har du samma otur som mig löser man det inte. Det var enbart Volvoverkstäder som jobbade med den och även Volvo Torslanda var inkopplat. Och det är direkt farligt att den dör när man frikopplar. Varvmätaren pendlar mellan 200-1500 varv för att til slut sjunka så lågt att den dör. Inga problem att starta igen som du skriver.

Löser de inte felen inom kort försök att göra dig av med den så snabbt som möjligt och skaffa dig en diesel.....gärna automat så slipper du ångesten
du kommer drabbas av när du trycker ner kopplingen.
av Cox
Låter som tomgångsmotorn, dör bilen när den börjar rulla, och du har normal tomgång när bilen står still ?
Prova detta genom att stå still i en liten backe, låt bilen börja rulla dör den då är det tomgångsmotorn som felar.
Den är enkel att byta och kostar ca 800 kr
av RikardSjöstedt
Hej, jag har haft samma fel med V70 2.0F -09. Mekanikerna rådde att enbart tanka bensin för att undvika väldigt dyra reprationer. Enligt Volvo är det bränlsetillverkarnas fel...
av Rådlös
Till RikardSjöstedt: När verkstaden säger "tanka bensin" i en FFV-bil, så är det en omskrivning för: Vi vet inte och kan inte hitta felet och vi är inte heller intresserade av att hjälpa dig och varken vill eller har tid med felsökning av din bil!
En FFV-bil är konstruerad för att gå på ett alternativt bränsle. Etanol i detta fallet. Fabrikanten har dessutom gått med på en utsläppsgaranti i 5 år. Visst, mekaniska fel kan uppstå, men dom går att laga också.
Tänk om en verkstad skulle säga lika dant om en bensinbil som krånglar, vi vill inte, vi kan inte, vi är inte intresserade etc. etc. Hur skulle världen se ut för alla bilister då?
Vi som nu kör på enbart E85 och aldrig blir drabbade av några problem, har vi någon sorts bilar som är välsignade av någon högre makt eller något annat, utanför Volvos sfär och kontroll? För vi kör ju på samma bränsle som alla andra FFV-bilister.
av Cox
Se mitt inlägg ovanför, ägde en Ford Mondeo tidigare med samma spis i. Den var behäftad med detta fel, och åtgärdades genom att man byte tomgångsmotorn, den genererar inga felkoder därför hittar inte mekanikerna heller några fel på den.
Endast en erfaren mek som vet vad han pysslar med hittar detta.
av MattiasD
RikardSjöstedt skrev:Hej, jag har haft samma fel med V70 2.0F -09. Mekanikerna rådde att enbart tanka bensin för att undvika väldigt dyra reprationer. Enligt Volvo är det bränlsetillverkarnas fel...
Bara struntprat från mekanikern. Volvo har godkänt bränslet, så det vore intressnat att veta vad bränsleleveratören gjort för fel?
Felkodläsare: Foxwell NT710

Är det någon med XC60 som testat NT710?[…]

Minirecension av kina DICE

Vem vill köpa kinesiskt skit?

Felet löst, beskrivning i första inl&aum[…]

V90 läggs ner.

På "bygg-sidan" kostar Passat T[…]