Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Teborn
Har en volvo 850 -94 som verkar ovanligt törstig. Har haft mitt körkort i drygt en vecka och åkt bil varenda dag sen dess å märkte då att den drar väldigt mycket soppa. När lampan börja lysa så slog jag i 20L så nollställde jag mätaren sedan när lampan tändes igen så hade jag kommit ca 14,5mil. Många sa att 850 är törstiga när jag köpte bilen men så här törstiga?? Hörde med en polare å han råder mej att byta tillbaka till orginal luftburken igen (har sportluftfilter nu). Räknade ut då att den drar 1,4L milen, å jag växlar inte på 7000 eller nått sånt, utan helt vanlig körning. Det är juh billigar nästan att åka 245 med förgasar motor som är helt slut. Undrar nu om 850 är törstiga ? isf blir de att sälja pärlan :-/
av Tommty
jag snittar rätt bra på 1.0, kör korta sträckor till och från jobbet.

men 1.4 låter lite överkurs. Dock ska du nog berätta vilken motor du har.
av volvobaggen
Kör nu på motorgas, men förbrukade ungefär 0.75-0.8 l/10 km med bensin på långkörning förrut. Prova byta til originalfilterboks, tändningskomponenter, kolla så inte bromsor ligger på etc.
Användarvisningsbild
av Lucif3r
Ingen som haft körkort i bara en vecka kan väl köra ekonomiskt (R)

Men du nämnde varken vilken typ av körning du kört, vad för motor du har, eller ens om du har automat eller manuell.
Hur som, min v70 turbo manuell drar ca 1.0-1.1l milen stadskörning, ~0.75 landsväg.
Det är väl ungefär vad dom flesta volvos brukar ligga på, oavsett motor. Automater drar mer.
av Teborn
ojdå de glömde jag visst bort :-/ det är en 2,5L 20V manuell. och kan tillägga att avgasvärdena är så bra som dom bara kan bli, och inga bromsar ligger på för allt går så lätt så, å dom blir inte överdrivet varma heller. Jag kör till å från skolan varje dag vilket är ca 3mil totalt,å 2 mil av de är landvägskörning. :)
Användarvisningsbild
av Sunschreem
Kör ca 6 km till jobbet genom stan, samt några rejäla accningar. Ligger på 1.2 och har inte varit utanför stadsskylten än :) 20v 170hk manuell -99

I fredags var det äntligen "om-besiktnin[…]

Det är bara bilar med elektronisk växelv[…]

EX60

Tittade på den i Show Room Kungsträdg&a[…]

Min mätare satt ovanför subframen innanf[…]