Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Hubbe
Jag har tidigare haft problem med varmgång på höger bak pga kass handbroms.

Det åtgärdades och efter ett tag kände jag vibrationer som kom och gick.
Vibrationerna kommer och går och känns ibland lite i ratten och ibland bara i stolen.

Nu har jag kommit fram till att om jag kör med handbromsen lite tillsatt så vibrerar det som bara den.
Och jag behöver sedan stanna och backa lite för att det ska sluta vibrera.

Det är inget synligt fel på backarna.

Kan det vara varmgången som gjort att bromsskivan blivit lite oval eller något?
Hjulet går att snurra relativt lätt men ett litet skrap kan jag höra på ett visst ställe under varvet när jag snurrar hjulet.

Även om jag lossar handbromsen på justerskruven så mycket det går vibrerar det lite.

Samma fel både med sommar och vinterdäck som är raka enligt balanseringsmaskinen.

Frågan är väl mer eller mindre. Ska jag byta skivor, belägg och backar för massa pengar eller är det något annat som kan fela?
av Provocative
Du har ju redan pillat på alla bromsdelar utan att det hjälper. Du kan ha en skev bromsskiva pga värmen. Men det finner jag föga troligt. Enklast är att mäta upp ev skevhet med en indikatorklocka. http://www.biltema.se/sv/Sok/?query=Indikatorklocka
Det som slär mig är att hjullagret har gett upp. Även det är långsökt om du inte har missljud vilket du borde ha om du får vibrationer.
Skumt fel.

. Som jag uppfattat systemet så ska jag in[…]

Räcker bra att slå till med näven […]

Om man vil reparera en bil idag, da måste ma[…]

Motorvärmare

Fått höra att det laddas under tiden h&[…]