Volvo S/V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Joj
Hejsan!

Har en Volvo S40 T4 -98 som har problem att starta. Måste ge gas för att starta den och även då tar det tid. Men har den stått i ett dygn eller något så startar han direkt men har man haft igång den så startar han trögt. Tomgången ligger rätt högt när man precis har startat men går ner till 1000 varv efter ett tag.

Lämnade in den på Bilia för ett tag sen och dom sa att det var bränsleregulatorn och bytte den. Hjälpte lite men inte något märkvärdigt och då skyllde dom på det öppna sportluftfiltret som satt i bilen. Har tagit bort det filtret och bytt till original men ingen skillnad.

Har sedan dess bytt tänd stift och gjort rent tomgångsmotorn för hörde att det kunde hjälpa men det gjorde det inte. Så nu vänder jag mig till er bilkunniga, har ni något tips på vad jag kan göra/testa?

MVH:
Joj
Användarvisningsbild
av Vojje
Joj skrev:Hejsan!

Har en Volvo S40 T4 -98 som har problem att starta. Måste ge gas för att starta den...
Vilken gas använder du? Har du provat Biltemas? Funkar bra på min gräsklippare iaf. :D
av uffe_hudik
Samma symptom hade jag när det va fel på bränsletrycksregulatorn,, ,fast dom sa att ett sånt fel kunde det inte bli,,,TJI fick dom,, klåparna på Volvo.. de höll på 4 månader med att hitta felet,, trots att jag sa till vad det va för fel redan första gången jag lämnade bilen till dom.
av Joj
uffe_hudik skrev:Samma symptom hade jag när det va fel på bränsletrycksregulatorn,, ,fast dom sa att ett sånt fel kunde det inte bli,,,TJI fick dom,, klåparna på Volvo.. de höll på 4 månader med att hitta felet,, trots att jag sa till vad det va för fel redan första gången jag lämnade bilen till dom.
Har bytt min regulator men det hjälpte inte :/ Gjorde du något annat eller trodde dom det var något annat?
av Joj
juste skrev:Visar vattentempmätaren vettiga värden?
Nej det gör den inte, den är trasig verkar det som. Kan det ha något med uppstarten att göra? Känns inte som att den skulle kunna göra så bilen inte startar lixom.
av juste
På min bil V40 1,8 -00 så används vattentempgivaren förutom att visa tempen på vattnet också till att "tala om" för styrboxen om motorn behöver "choke" eller inte. Om man har problem med att starta, varm eller kall motor och givaren ger fel signal på något håll så skulle ju detta kunna göra starten lite besvärligare.
av Joj
Okej, tack för tipset. Ska byta tempgivaren och även fått som tips av en på jobbet att byta bränslefiltret. Återkommer med resultatet.

Där är något som är tokeri p[…]

Elpriset

Jag har sett hur mycket abonnemangskostnaden till […]

gummilist

Hade tidigare en V60 MY20 under lite mer än e[…]

Däck dimensioner

15 tums 65or har mindre diameter än 17 tums 4[…]