Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

När ni gör detta så tänk på att detta kan ta lite tid 30-45 min är inget ovanligt och under denna tid så höjer motorn varvtalet vet ej till hur mycket men runt 2500 rpm är nog inte konstigt

en av sakerna som skall kontrolleras före regenereringen startas är motorns olje nivå detta är viktigt för om den skulle vara för hög av någon anledning
Tex för många misslyckade regenererings försök så får man nog byta oljan först då den kan ha blivit utspädd av dieseln som sprutats in extra för att bränna rent filtret

Läs anvisningarna noga i vida när ni gör detta

//Gooose
Hejsan jag gjorde denna operation igår.
Bilen gick upp på konstant 2000i varv och partikelfiltrets temperatur steg till runt 600grader . Först rök det som fan.
Men efter kanske 40min så minskade detta. Programet tog längre än en timma.

Resultatet blev bättre nu går bilen att köra. Men efter några meter tänder lampan för partikelfiltret blockerat.
Vi ska prov köra programet idag igen så får vi se.
Har filtret gått många mil kommer det till slut inte gå att regenerera pga vad man kallar aska. Aska är alla ämnen som inte förbränns och de tillförs i huvudsak genom den lilla mängd motorolja man får med vid varje slag. Då är det byte som gäller. Eller om någon vågar sig på en rengöring, det vet jag inget om.
Hej igen.
Någon som har lite tips?!

Först va partikelfällan trasig (typ smält i en anslutning)
* Ny partikelfälla
* Sen spolades Partikelfiltret med hetvatten och avfettning.
*Vi körde renings programet idag igen. Gick i 1 timma och 10 min.
*Sen nollade vi räknaren på filtret.
*Släckte alla felkoder.

Så länge man kör lugnt går allt kanon. Men så fort man trampar på lite så tänds partikelfilter blockerat. Och bilen går ner i nöd läge.
Jag tror inte filtret är täppt.
Vad kan mera påverka detta?!

När han rörde kabeln till partikelfällan så fick vi ett nytt felmeddelande.
Partikelfälla - felaktig signal
Tryckgivare partikelfälla - För högsignal
Partikelfälla -Blockerad

Det konstiga är att vi fick olika felkoder hela tiden.
Ibland Partikelfälla - Blockerad och ibland tändes alla av de ovanstående.

Vad kan detta bero på?

Mvh
regenerering i 40 min. sedan 1timmer och 10 min. Jisses vilken skev tidsuppfattning jag måste ha. tror allt som allt tog 10 min för mig. :)

patikelfälla = partikelfilter. Sen vågar jag till 100% påstå att det är din tryckgivare som är trasig. kolla givaren vid tomgång, ska ligga på ca 4hpa. 3-20hpa enligt vida. Alltså inte noll.

edit: lägger till lite stuff. Min V50 startar inte regenereringen(självmant) överhuvudtaget om inte varvtalet ligger på över 2000r/min när jag är ute och brummar. Sänker jag varvtalet under tiden regenereringen pågår avbryter den. Dock startar den igen om jag kommer upp i varv och värme igen. tar normalt 10 min och sker ungefär en gång per tank(47 liter). Ser att förbrukningen ökar rejält.
Svartrök vill jag lova att det blir när jag startar regenereringen i vida. Dock har jag eolys-additivtank till min, vet inte om det ryker något. Ett helvete som ni med v70 slipper.
Mycket skit i filtret som ökar trycket. Men eftersom filtret ska vara nytvättat så låter det galet. Spolade ni det rent bakvägen?
Blås ren rören mellan givare och filter. Kan vara sot eller vatten i rören. Kan bli mycket kondens i rören.
Du har ingen kompis du kan få låna ytterligare en tryckgivare av. Väldigt vanligt problem att dessa går sönder.

Är det gamla tryckgivaren som har smält i ena anslutningen? I så fall kolla rören noga.
ptrj skrev:regenerering i 40 min. sedan 1timmer och 10 min. Jisses vilken skev tidsuppfattning jag måste ha. tror allt som allt tog 10 min för mig. :)

patikelfälla = partikelfilter. Sen vågar jag till 100% påstå att det är din tryckgivare som är trasig. kolla givaren vid tomgång, ska ligga på ca 4hpa. 3-20hpa enligt vida. Alltså inte noll.

edit: lägger till lite stuff. Min V50 startar inte regenereringen(självmant) överhuvudtaget om inte varvtalet ligger på över 2000r/min när jag är ute och brummar. Sänker jag varvtalet under tiden regenereringen pågår avbryter den. Dock startar den igen om jag kommer upp i varv och värme igen. tar normalt 10 min och sker ungefär en gång per tank(47 liter). Ser att förbrukningen ökar rejält.
Svartrök vill jag lova att det blir när jag startar regenereringen i vida. Dock har jag eolys-additivtank till min, vet inte om det ryker något. Ett helvete som ni med v70 slipper.

När du pratar om regenerering så känns det som att du menar den som bilen utför av sig själv vid behov

Det som tar 40 min- 1 h 10 min är den som man tvångsstyr med vida när bilen inte kan regenerera själv
2 helt skilda saker men med samma syfte

//Gooose
ptrj skrev:Mycket skit i filtret som ökar trycket. Men eftersom filtret ska vara nytvättat så låter det galet. Spolade ni det rent bakvägen?
Blås ren rören mellan givare och filter. Kan vara sot eller vatten i rören. Kan bli mycket kondens i rören.
Du har ingen kompis du kan få låna ytterligare en tryckgivare av. Väldigt vanligt problem att dessa går sönder.

Är det gamla tryckgivaren som har smält i ena anslutningen? I så fall kolla rören noga.

Blåst rent rören har vi inte gjort. Kanske lika bra att byta de mot vanliga slangar för att se om det blir bättre?
Japp när han köpte bilen gick den knappt. Toppen va dålig och sen såg han att trycivaren hade snällt vid ena anslutningen så han byte den mot en begagnad.
Så om det e något fel med/vid tryckgivaren så kan detta ge syndrom partikelfilter blockerat?
Den stora annons-tråden

Ser ganska fin och fräsch ut för sin[…]

Jag chansade på ET och fälgbredd, det b[…]

Bromsbelägg

Jag köpte ATE till våran v90. Stod ATE […]

Potentiellt bromsproblem

Hej, har nog en bil som skall återkallas men[…]