Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Lucif3r
Här kommer en liten udda fråga.

Jag skulle vilja veta vad dom olika motordelarna kan tänkas väga, så som block, vev, tråg, topp osv

Anledningen till den lite udda frågan är att jag skulle vilja få ur motorn ur skrot-855an, men jag har ingen motorlyft än, och kommer nog inte ha råd med en innan det är 3 meter snö ute :P (tyvärr känner jag ingen som har en heller :( )
Så jag funderar på om man kanske 'orkar' lyfta ur motorn del för del, mer eller mindre för hand. Det är väl mest blocket jag funderar över... Jag har för mig att jag läste någonstans att hela motorn väger ca 160kg iaf, kan det stämma?

Motorn i fråga är en helt standard B5234FT med automatlåda.
av Pxu
En talja eller spaklyftblock kostar inte många hundra, och nån lämplig trädgren finns väl i närheten? Gärna riktigt högt upp så motorn går att svinga förbi bilen o ner på en vagn sen :)
av heden75
Jag hittade på en ganska trovärdig sida att en GLT motor 20v väger 153 kg komplett. Om det bara gäller att få ut motorn ur bilen kanske man kan tänka lite tvärtom, lossa framvagnen så motorn kommer ner på marken och flytta karrossen istället. Sedan borde det vara ganska enkelt för 2 man att lyfta upp motorn på en magasinkärra eller liknande och flytta den dit du vill.
Fortfarande inget bra svar på din fråga men en liten ide i alla fall :)
av zillen
delarna i sig lär ju inte väga speciellt mycket. du beskriver ju inte direkt hur mycket du har tänkt ta isär så det blir ju lite svårt för folk att veta vad dom olika delarna väger. :D
Användarvisningsbild
av Lucif3r
zillen skrev:delarna i sig lär ju inte väga speciellt mycket. du beskriver ju inte direkt hur mycket du har tänkt ta isär så det blir ju lite svårt för folk att veta vad dom olika delarna väger. :D

Givetvis vill jag ju veta så man kan få en hum om hur mycket man måste demontera för att orka, om man öht orkar.
Jag skrev "del för del", och att det var speciellt blocket jag var oroad/nyfiken över.
Turbomotorn väger 180 kilo komplett. Och sen tillkommer 40-50 kilo för växellådan. Toppen väger in på 30-35 kilo komplett. Insuget väger 2 kilo. Grenrör + turbo 7-8 kilo kanske. Sen har du ju servo och generator som väger 2 kilo kanske tillsammans. Så kapar man bort kylarbalken och tar bort servo och ac-rör och har käkat rejält med gröt så kanske man orkar att lyfta ur den på 2. Annars skulle jag börja fundera om det inte finns någon i närheten som äger en traktor eller lastbil med kran på som kan användas.

Jag har 6 filer och 2 mappar i roten på USB[…]

Koppla ur högtalarna a bak så.slippet d[…]

Inte tänkt på de på v70n med i al[…]

Bygga ”busbil”

Ja du lär ju få bra mkt mindre häs[…]