Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Droopy skrev: Jag har personligen kört ren diesel ett par svängar i en kollegas 940 för att skölja den och den motorn rullar än idag, ska dok poängtera att det var hans egen ide och inte min
Lite skillnad på en rödblockare och vitblockare är det trots allt :roll: Fast jag skulle inte hällt det i en rödblockare heller...
av Droopy
kebabpizza skrev:
Droopy skrev: Jag har personligen kört ren diesel ett par svängar i en kollegas 940 för att skölja den och den motorn rullar än idag, ska dok poängtera att det var hans egen ide och inte min
Lite skillnad på en rödblockare och vitblockare är det trots allt :roll: Fast jag skulle inte hällt det i en rödblockare heller...
Jovisst är det så, det var bättre förr.
Användarvisningsbild
av Tungviktarn
Lucif3r skrev:
Tungviktarn skrev:Blanda 50/50 olja och diesel och kör en sväng töm ur och fyll i ny olja

Med en sån häxbryggd skulle jag aldrig ens våga starta en motor.
Tekniken används flitigt på volvoverkstäderna iaf;)
Användarvisningsbild
av Tungviktarn
Kan tillägga att dom jag gjort så på en 850glt -97 samt v70-01 har fungerat fint efteråt tysta lyftare, men som sagt är ett tipps och görs på egen risk

Det dieseln gör är att lösa upp koks som sats sig i kanalerna i toppen
av JT855
Åter igen, tack för svaren :)

Alltså diesel i oljan.. hmm. Känns isåfall tryggare med Omegas motorskölj :) Blir motorn så slut att den håller på att flyga i bitar så lovar jag att prova diesel bara för att se om den rasar direkt eller lite senare. Kamkåpan är väl ingen större sak att plocka bort och rengöra? Om det kan ge resultat kanske det är något man kan börja med? Har lite gett upp hoppet om att få tyst på motorn utan att riva toppen. Tror Pettson att det kan tysta dom en stund om dom får en mineralolja istället för helsyntet? Den var ju nästan tyst för 1000 mil sen då jag köpte den och började leva om betydligt mer då den fick helsyntet.
av Pxu
Ge f-n i dieseln :) Lustigt nog kan det låta mindre när oljan är gammal, för att sen efter byte låta mer! Jag betraktar mitt knack som ett skönhetsfel, åtminstone ihop med att bilen i övrigt är rätt skabbig numera. Och som sagt det har låtit lääänge, jag lovar... Eller varför inte kolla upp vad den där servicesatsen kostar? Ibland blir jag glatt överraskad på volvos priser. Oljor och div preparat kostar ju också :)
Användarvisningsbild
av Lucif3r
JT855 skrev:Kamkåpan är väl ingen större sak att plocka bort och rengöra?

njae, men det inte bara ändå. Den måste klistras med Volvos rosa lim och rengöras väldigt noga.
Och vid monteringen är det rekommenderat att man har ett specialverktyg som man monterar i tändstiftshålen, som man spänner allt eftersom för att få ett jämnt tryck samt skona skruvarna.
Många säger att det går bra utan om man skruvar varje skruv väldigt lite åt gången, så det inte blir minsta snebelastning.
Användarvisningsbild
av Tungviktarn
Lucif3r skrev:
Tungviktarn skrev:Tekniken används flitigt på volvoverkstäderna iaf;)

Det tror jag inte på för 5öre. Kanske för 20år sedan, men knappast nu.
Det sker mkt konstiga grejjer på andra sidan disken.
Ex här i linköping kör dom dieselmetoden sedan en sväng till norrköping och tbx detta görs mest på garantibilar, funkar det inte byts motorn

Tjena! Märkte häromdagen att kontrollpa[…]

Missljud -22 V60 T6

Upplever att min T8 går väldigt hå[…]

I fredags var det äntligen "om-besiktnin[…]

Det är bara bilar med elektronisk växelv[…]