Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av RickardGbgS70
Lucif3r skrev:Det går, speciellt LED då dom är eftermonterade i höljet. För halogen får man borra ett litet hål.
Är det lättare att modifiera en lampa än att ändra polariteten i sockeln i handtaget?
Användarvisningsbild
av Arbu11
Lucif3r skrev:Det går, speciellt LED då dom är eftermonterade i höljet. För halogen får man borra ett litet hål.
Tjenare Volvomästaren!

Plockade just isär min lampa men har ej tillgång till någon lödpenna just nu... Men kan du iallafall bekräfta att jag gör rätt? ;) Vet inte EXAKT vart minus satt (då den följde med sockeln upp) men jag antar att det är i hålet jag pekar ut längre ner)...

För resten, som ville ha BILD-FÖR-BILD-beskrivning i hur man plockar isär en LED-lampa (avancerat, lovar!) så får ni väl min lilla guide här! :)

Bild
Såhär ser lampan ut då! (5-SMD)

Bild
Kniiiiv!

Bild
Och med hjälp av en mejsel så får man ner kjolen!

Bild
"Botten" på själva lysdioden! Notera kabeln som ligger vikt över plasten!

Bild
Sockeln!

Bild
Lysdiodens tre delar!

Så Lucif3r... Mina frågor står på bilden! :P Om du vet nånting så hojta HÖGT! :)

Bild

Kan dessutom tillägga att det kanske är enklare att skifta kablarna i bilen... Men vad tusan, kul att pröva båda metoderna innan man ratar den andra! :) Köpte ju trotsallt 20 st lampor för 50kr eller nånting, ett par stycken har man råd att bränna :D
av RickardGbgS70
Arbu11 skrev:
RickardGbgS70 skrev:Arbu11.. var köper man 20 led-lampor för 50:- ?
Sorry, var typ 70kr, inkl frakt! http://www.ebay.co.uk/itm/280949634405? ... 1439.l2649

Tog under 2 veckor hem till dörren och ja... Kan väl inte säga att passformen känns helt PERFEKT men de funkar ju onekligen där fram iaf! :)
Så jag / man kan köpa två lampor i morrn för ca 100:-, göra som forumet säger o allt funkar bra direkt? 8)
Användarvisningsbild
av Lucif3r
Pinnen som verkar sitta kvar i sockeln ska fästas där pinnen som sitter kvar i lampan är, och den som sitter kvar i lampan ska sättas där den i sockeln satt.
Dvs - den pinnen som låg vikt över plasten ska anslutas till botten av sockeln, och den som sitter i botten nu ska lödas fast på plus-polen igen, och sen bara dras över plasten som den förra pinnen.

Enklaste sättet att leta på rätt plus och minus poler är ju att koppla in LEDen till datorn. T ex ta en molex-kabel med strippade ändar och flytta runt tills lampan lyser.
Användarvisningsbild
av Arbu11
Lucif3r skrev:Pinnen som verkar sitta kvar i sockeln ska fästas där pinnen som sitter kvar i lampan är, och den som sitter kvar i lampan ska sättas där den i sockeln satt.
Dvs - den pinnen som låg vikt över plasten ska anslutas till botten av sockeln, och den som sitter i botten nu ska lödas fast på plus-polen igen, och sen bara dras över plasten som den förra pinnen.

Enklaste sättet att leta på rätt plus och minus poler är ju att koppla in LEDen till datorn. T ex ta en molex-kabel med strippade ändar och flytta runt tills lampan lyser.
Problemet är ju att jag inte vet vart den som går till sockeln satt innan, då man var tvungen att dra loss den! :P Men jag ska leta reda på plus och minus på något sätt, sjukt bra tips med Molex-kabel! :) Dum fråga kanske men... Om man OHM-mäter (resistansmäter) lysdioden åt båda hållen, borde den inte visa oändligt åt ena hållet och väldigt lite åt andra? XD Fast iofs, det lär inte hjälpa då flera lär visa "oändligt" ^^ Dock kan du ju se vilken som leder igenom, och det är väl den som fattas tror jag... Äh fan, jag testar båda sätten ikväll XD
RickardGbgS70 skrev: Så jag / man kan köpa två lampor i morrn för ca 100:-, göra som forumet säger o allt funkar bra direkt? 8)
100kr näää, 70-80! (A) Stor skillnad! :D Men svar ja! 20 lampor, 80 spänn, polaritetsvända dem i baksätet (och kanske bakluckan också, vet ej om man vänt polaritet där)
Användarvisningsbild
av Arbu11
RickardGbgS70 skrev:I bagaget funkar det rakt av, som i framsätet.
Tackar för det! :) :-)-)
Användarvisningsbild
av Arbu11
Okej... Man skall INTE klippa av kablarna och switcha om dem med varandra... Nu lyser min LED-lampa, DOCK bara när belysningen vid framsätena är SLÄCKT... DVS. att så fort det tänds där fram, så släcks det där bak... Får klura lite mer på det här, annars blir det helt enkelt att polvända LED-lampan så fort jag får tag på en lödkolv...
Byte krossad framruta 244 1975

Tack för utförligt svar! Att limma prydn[…]

Visa din semesterbil(d)

När det inte är någon semester inp[…]

Jag handlar mest på www.trodo.se numera. D&a[…]

Från en lekman: Går inte bromsar p&[…]