Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Lucif3r
vigg skrev:Datorer och elektronik är opålitliga, det vet alla som svurit vid ett tangenbord..dvs alla.

Ptja, jag har jobbat med datorer och dess komponenter i över 10 år, och jag kan inte påstå att datorer och elektronik är opålitliga.
98% av alla fel som uppstår är handhavar fel, med andra ord - skit bakom tangentbordet.

Programvaror är därimot en annan 5a, men även där är det till iaf 80% användarfel, 15% programeringsfel(bug), och 3% komponentfel. Dom övriga 2% är fel som ingen verkar kunna förklara, eller orkar förklara då det finns snabbare lösningar att tillgå.
Men även dom där 15% programfelen kan vridas till "handhavar fel", då det är en person som suttit och skrivit den koden. Komponenter därimot är gjorda av robotar som har betydligt mindre felmarginal än en människa någonsin kommer ha.

Är datorer och elektronik felfria? Absolut inte. Men är dom så dåliga att dom kan kallas opålitliga? Knappast.
av *pettson*
Jag ber om ursäkt om jag trampat dej på tårna. En oljetrycks sensor i sin enkelhet är inte i allas vetskap om hur den fungerar eller hur den är kopplad. Den är lika magisk den för en del om man inte satt sej in i systemet. Därav min åsikt. En del kan inte koppla en glödlampa rätt eftersom man inte vet hur. Då är den magisk. Börjar du förstå likheterna? Eftersom du inte satt dej in i systemen så förstår jag faktiskt dina tankar men jag delar definitivt inte dina åsikter om saken. Mer insikt i systemet och du kommer också att byta åsikt. Det är väl här skon klämmer antar jag.
Jag kan i övrigt samtliga svar som du söker faktiskt, internet allan eller inte. Men eftersom du mycket trevligt söker snabba svar utan att behöva göra en egen insats. Mer att någon annan ska lösa dina problem till fullo, så ger jag helt enkelt blanka fan i vilket på ren svenska.
För min del kan du stå där med dina problem och jag hjälper sonika någon annan som är mer intresserad av att själv aktivt delta och lösa sina problem.
Ska vi säga att vi löser det så? Så blir vi bägge lyckliga. :-)-)
av vigg
Du ber om ursäkt för att ha trampat någon på tårna, för att i nästa sekund säga att du vet svaren men ger blanka fan i att delge dom?
Varför inte svarat tidigare i tråden för då?
Ja jävlar, det finns alla sorter därute...

Även om 1 på forumet bestämt sig för att inte hjälpa till så är ni andras hjälp varmt välkommen :-)-)
av *pettson*
Ja jag är nog av egen sort.
Varför har jag inte svarat tidigare? Tja enkelt, jag förklarade detta i tidigare inlägg så jag behöver inte gå in på det mera.
Är det verkligen att trampa någon på tårna att strunta i att hjälpa till i vissa situationer? Ja du kanske ser det så? Jag gör det inte.
Det är inte så att det föreligger någon skyldighet att hjälpa dej, eller att du har någon som helst rättighet att få hjälp i övrigt, det fungerar inte så.
Det betyder att den som vill hjälper dej på det sätt den kan och vill. Nåt som kan vara bra att minnas.
av vigg
taxi skrev:Kanske för svåra? Ett så välformulerat inlägg förtjänar bättre tycker jag :D
Det enda jag kan tipsa om är googla koden, om du inte redan provat det?
Lycka till!
Alla tycker inte som du pettson, jobbigt va :lol:
Det är du som pratar om tåtrampning..inte jag.
Om du läser mitt startinlägg så tycker alltså du att jag ansträngde mig för lite för att få ta del av din hjälp?
Du hjälper hellre folk som skriver "tja, det är fan fel på bilen alltså " ?
Vet du vad ordet narcissist betyder?
Jag har förstått att du är någon form av husgud här på forumet, det ger JAG faan i, pillutta dig va.
av *pettson*
1/Nej det tycker jag inte? Borde jag det? En av dom fina sakerna i Sverige är att man får tycka vad man vill.
2/Läs vad du skriver och vad jag svarade så klarnar det.
3/Du har inte ansträngt dej alls, då är samtliga inlägg lästa.
4/Nej..
5/Ja, men förstår nog inte relevansen. ÄR det att vara en sådan om man väljer vem man hjälper? Då har du och jag olika syn på vad en sådan är.
6/Nej. Det finns många duktiga här, isåfall är samtliga sådana husgudar, eller så finns det inga. Ditt val. I övrigt så..

Bättre du ägnar mera energi åt att felsöka än att lägga den på sådana här inlägg..
av vigg
Ni som orkat läsa igenom allt ovidkommande och har något i sakfrågorna att komma med är mer än välkomna att komma med tips!
Senast redigerad av 1 vigg, redigerad totalt 0 gånger.
av Pxu
Är det bara jag som tycker att det är påfallande ofta vi inte tar till oss råd och förslag här på forumet?
Lite googling och ett besök på biltema så hade ju detta varit uppkollat.
Iofs så krävs det ju en viss baskunskap och framförallt intresse att lära, inte bara betrakta bilen som nåt nödvändigt skit som bara krånglar?
Likaså detta ointresse av att köpa på sig riktig litteratur, själv har jag sålt en hel del böcker och det är helt otroligt vad folk är snåla, hellre läsa gratis vid datorn och sen ev. göra dyra misstag än lägga ner en fyra-fem hundra på bra litteratur? Det är som att all info ska vara serverad och gratis idag, men ungefär en på tio blir riktigt glad :)
av vigg
Förstår precis vad du menar. Jag är ganska duktig på unibodybilar och dragracing med gamla cheva v8:or och sånt som hör till. Och till slut orkar man inte svara den 1000:e som skriver "hej, jag vill trimma min chsb till 800hp och har en budget på 20k, vad ska jag börja med?" ;)

Det är väl nog lite så att flytta arsletbilen inte känns lika intressant och rolig att sätta sig in i.
Har googlat i timmar, lovar.
Verkstadshandbok inhandlad tidigare i veckan, visserligen en Haynes men ändå.
Finns ingenting i boken eller vad jag hittat på nätet om hur man mäter upp förvärmningsfunktion till lamdan eller lamdan i sig heller ;(
Försökte även hitta var/hur man kopplar in sig för att mäta bränsletryck utan resultat. Och ja, jag förstår att jag måste fixa en bränsltrycksmätare då också. Förmodar att det är vid railen, men i alla fall.
Misstänker starkt luftmassemätaren i detta nu.
av vigg
Testade att göra rent lmm:n och tycker nog om det inte är placeboeffekt att den känns lite starkare och mjukare på lågvarv. Hoppas det är den fan nu.
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 8

Har inte tittat på filmerna så vet in[…]

Lyser lampan kan du ta ut felkoder. Kolla under mo[…]

Artikel numret till Volvos originaldörrskydd […]

Missljud -22 V60 T6

Stämmer att jag inte får ladda i v&au[…]